دبیرکل اتحادیه بانک های لبنان: بانک‌ها نقدینگی کافی برای بازپرداخت به شهروندان ندارند

نامه سرگشاده دبیرکل بانک‌های لبنانی می‌تواند آتش خشم شهروندان لبنانی نسبت به بحران مالی در این کشور را شعله‌ور کند

به گفته تحلیلگران دلیل اصلی، دهه‌ها روی قدرت ماندن حاکمان فاسد، هزینه و مخارج بی‌رویه دولتی و سوء مدیریت است ـ Ibrahim CHALHOUB / AFP

دبیرکل اتحادیه بانک‌های لبنانی با انتشار یک نامه سرگشاده اعتراف کرد که «بانک‌های کشور نقدینگی کافی برای بازپرداخت سپرده گذاران را ندارند.»

فادی خلف البته در این نامه تاکید کرد که نتیجه‌گیری نامه، تنها یک«نظر و تحلیل شخصی» است.

او در بخش‌هایی دیگری از این نامه سرگشاده به مستنداتی اشاره کرد که ادعایش را به‌درستی ثابت می‌کنند.

از جمله اینکه، بانک‌های لبنانی تا اواسط ماه فوریه تقریبا معادل ۸۶.۶ میلیارد دلار در بانک مرکزی سپرده گذاری کرده‌اند که نشان می‌دهد ۲۰۴ میلیون دلار از سپرده‌های شهروندان در این میان ناپدید شده است.

به گفته فادی خلف، «بیلان کاری بانک‌ها در ماه فوریه نشان می‌دهد که آنها نقدینگی ندارند.»

لبنان با یک بحران بی‌سابقه مالی دست و پنجه نرم می‌کند. پول ملی ۹۸ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و بیش از ۸۰ درصد از جمعیت این کشور در ماه‌های اخیر به زیر خط فقر رفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرآغاز بحران مالی در لبنان، سال ۲۰۱۹ بود. به گفته تحلیلگران دلیل اصلی آن، دهه‌ها روی قدرت ماندن حاکمان فاسد، هزینه و مخارج بی‌رویه دولتی و سوء مدیریت است. در پی این بحران مالی، بسیاری از بانک‌های کشور محدودیت‌هایی را برای برداشت سپرده و نقل و انتقالات مالی وضع کردند. این محدودیت‌ها باعث خشم شهروندان شده و بسیاری از آنها را به خیابان کشانده است.

در آوریل گذشته دولت لبنان درباره پیش نویس وام سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول با این نهاد بین‌المللی به توافق رسید، اما در ماه‌های گذشته همچنان به دلیل سوء مدیریت موفق نشده است پیش نیازهای این صندوق را تکمیل کند.

در هفته‌های اخیر مدیران بانک‌های لبنان، سیاست‌های دولت و بانک مرکزی را دلیل اصلی بحران مالی می‌خوانند. انجمن بانک‌های لبنان ماه گذشته مدتی را در اعتراض به سیاست‌های دولت در اعتصاب گذراند با این حال تغییری در این سیاست‌ها به‌وجود نیامد.

اقتصاددانان می‌گویند خسارات مالی که تاکنون به سپرده‌گذاران در این کشور وارد شده بیش از ۷۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. مبلغی که پرداخت آن در حال حاضر چه از سوی بانک‌های خصوصی و یا دولت و بانک مرکزی امری غیرممکن است.

بیشتر از جهان