وزیر خارجه آلمان در بغداد: حکومت ایران عامل ناامنی و بی‌ثبانی عراق و منطقه است

آنالنا بربوک: حمله‌های موشکی حکومت ایران به نوار مرزی عراق «غیرقابل قبول» است و باید متوقف شود

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در یک نشست مطبوعاتی در بغداد، حکومت ایران را متهم کرد نه‌تنها بی‌رحمانه مردم ایران را سرکوب می‌کند، بلکه با انجام عملیات‌های نظامی در نوار مرزی با عراق، امنیت مردم و ثبات کل منطقه را به‌ خطر انداخته است.

هم‌زمان با سفر از پیش اعلام‌نشده لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به عراق، وزیر خارجه آلمان هم روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در بغداد حکومت ایران را عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرد.

شبکه خبری العربیه عصر روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه آلمان نوشت: «حمله‌های موشکی حکومت ایران به نوار مرزی عراق «غیرقابل قبول» است و باید متوقف شود.»

طی سال‌‌های گذشته، به‌ويژه پس از شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چند نوبت مقر احزاب کرد مخالف نظام جمهوری اسلامی، در داخل عراق، را هدف قرار داده‌ است.

حمله‌های راکتی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نوار مرزی با عراق، به کشته و مجروح شدن شماری از افراد غیرنظامی محلی، از جمله شهروندان عراقی، منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آلمان نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به برخی از چالش‌های امنیتی عراق، نفوذ حکومت ایران در عراق و مداخلات نظامی ترکیه در این کشور را عامل بی‌ثباتی عراق معرفی کرد.

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه خود در بغداد، عراق را «عامل کلیدی» برای ثبات منطقه توصیف کرد.

آلمان از مهم‌ترین شرکای اقتصادی عراق به‌شمار می‌رود. این کشور تنها از سال ۲۰۱۴ بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در پروژه‌های مختلف در عراق سرمایه‌گذاری کرده است.  

نخستین سفر وزارت خارجه آلمان به عراق، سه روز به‌طول می‌انجامد و قرار است او علاوه بر مقام‌های ارشد دولت عراق در بغداد، در اربیل هم با مقام‌های بلند‌پایه اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

بیشتر از جهان