آلمان: سرکوب مردم در جمهوری اسلامی ایران را به‌شدت محکوم می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آلمان از «نقش مشکل‌آفرین» جمهوری اسلامی در منطقه و سرکوبگری‌اش در داخل ایران انتقاد کرد

دنیس کمیتات، سخنگوی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه آلمان، گفت برلین سرکوب مردم در جمهوری اسلامی ایران را به‌شدت محکوم می‌کند و منتقد «نقش مشکل‌آفرین» جمهوری اسلامی در منطقه است. کمیتات در گفت‌وگو با روزنامه «شرق الاوسط» گفت آلمان «با نگرانی بسیار» تحولات مربوط به ایران در زمینه سیاست‌های داخلی و خارجی آن‌ را دنبال می‌کند. 

کمیتات گفت: «حکومت ایران از طرف مردم خودش تحت فشار شدید قرار دارد. مردم خواهان گشایش اوضاع‌اند، اما حکومت با گفت‌وگو جواب نمی‌دهد و دست به سرکوب وحشیانه، حرکات خودسرانه و خشونت می‌زند.» او تاکید کرد که برلین سرکوبگری جمهوری اسلامی را به «قو‌ی‌ترین لحن» محکوم می‌کند. 

این دیپلمات در ضمن گفت کشورش «نقش مشکل‌آفرین» جمهوری اسلامی در منطقه را محکوم می‌کند و به‌طور مشخص به دخالت‌های این حکومت در سوریه و عراق اشاره کرد. او افزود که برلین از اقدام‌های هسته‌ای روزافزون جمهوری اسلامی هم نگران است و گفت باید کاری کرد تا از رویارویی هسته‌ای جلوگیری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای کمیتات، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در دیدار اخیرش در نشست امنیتی مونیخ با همتای سعودی خود، شاهزاده فیصل بن‌فرحان، درمورد نگرانی‌های دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس در رابطه با ایران گفت‌وگو کردند. او تاکید کرد که برلین «همچنان می‌کوشد در این زمینه با اتکا به دیپلماسی و راه‌حل‌های سیاسی عمل کند» و افزود: «علی‌رغم تنش‌ها مجاری گفت‌وگو باید باز باقی بمانند.»

کمیتات در پاسخ به سوالی در رابطه با اوکراین گفت این تنها کی‌یف است که تعیین می‌کند مذاکرات انجام شوند یا نه و اگر آری، در چه زمانی و با چه محتوایی. او تاکید کرد: «مردم اوکراین از خود در مقابل روسیه‌ای دفاع می‌کنند که سرزمین‌هایشان را اشغال کرده است.» او گفت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، بارها در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، گفته است که «او باید به این جنگ غیرقانونی و تهاجمی خاتمه دهد و نیروهایش را عقب بکشد».