حمله مرگبار در پاکستان؛ ۹ افسر نظامی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند

پاکستان در ماه‌های اخیر با موجی از حمله‌های مرگبار در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختون‌خوا مواجه شده است

بلوچستان از ایالت‌های بزرگ و پر جمعیت پاکستان است که در چند سال اخیر دچار ناآرامی و حمله‌های پی در پی تروریستی شده است-MOHAMMAD ASLAM / AFP

صبح روز دوشنبه، ۱۵ اسفند (۶ مارس)، یک حمله انتحاری در بلوچستان پاکستان به وقوع پیوست که در اثر آن ۹ نفر از نظامیان پاکستانی کشته شدند و نزدیک به ۱۶ تن دیگر زخمی گردیند. این حمله در زمانی رخ داد که گروهی از نظامیان در مسیر شهر کویته آماج یک حمله کننده انتحاری که سوار بر موتورسیکلت بود قرار گرفتند.

جیو نیوز، رسانه پاکستانی به نقل از عبدالقدوس بیزنجو وزیر ارشد ایالت بلوچستان نوشت: «توطئه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت ایالت لوچستان با ایجاد ناآرامی و بی ثباتی در حال انجام است.»

محمود نوت‌زی فرماندها رشد پلیس در ایالت بلوچستان به سی ان ان گفت شواهد اولیه حاکی از آن است که حمله  از نوع انتحاری بوده است اما تاکنون مسئولیت این حمله بر عهده نگرفته است.

نوت‌زی افزود که حمله کننده انتحاری، کاروان نظامیان پاکستانی را در قسمتی از شهرستان سیبی بلوچستان هدف قرار داد و نهادهای امنیتی پاکستان در تلاش ردیابی طراحان این حمله است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله در حالی انجام شد که بعد از ظهر روز یکشنبه نیز نیروهای امنیتی پاکستان در شهرستان بندری گوادر در بلوچستان آماج یک حمله قرار گرفتند که در آن یک فرمانده نظامی کشته و ۸ نفر دیگر زخمی شدند. حمله روز یک‌شنبه را ارتش آزادی‎بخش بلوچستان که یک گروه نظامی جدایی طلب بلوچ و از مخالفان سرسخت حکومت پاکستان است برعهده گرفت.

بلوچستان از ایالت‌های بزرگ و پر جمعیت پاکستان است که در چند سال اخیر دچار ناآرامی و حمله‌های پی در پی تروریستی شده است. ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، مسئولیت بیشترین حمله‎ها را در پاکستان که متمرکز بر ایالت بلوچستان است برعهده گرفته است. این سومین حمله مرگبار در سال جدید میلادی است که نظامیان پاکستانی را هدف قرار می‌دهد. در ماه ژانویه، اعضای تحریک طالبان پاکستان بر یک قرارگاه نظامیان پاکستانی در کراچی هجوم بردند که در جریان درگیری چهار نظامی کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

همچنین در ماه فوریه، یک بمب‌گذار انتحاری جلیقه انفجاری خود را در مسجدی که در آن نظامیان حضور داشتند منفجر کرد که ۱۰۰ نظامی کشته و حدود ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند. 

حمله به نظامیان پاکستانی پس از آن افزایش یافت که تحریک طالبان پاکستان در اواسط سال گذشته از شکست مذاکرات صلح با دولت پاکستان خبر داد و اوایل نوامبر ۲۰۲۲ در اعلامیه‌ای گفت، آتش‌بس با دولت پاکستان پایان یافته است.

تحریک طالبان پاکستان که متحد دیرینه طالبان افغان است، پس از فروپاشی دولت جمهوری و عقب نشینی نیروهای خارجی از افغانستان، به تجهیزات و سلاح‌های رها شده در افغانستان دست یافته است.

تصاویر منتشر شده از سوی تحریک طالبان پاکستان نشان می‌دهند که اعضای این گروه مجهز به سلاح‌هایی استند که آمریکا در اختیار نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان گذاشته بود.

اخیراً هیئتی متشکل از مقام‌های ارشد امنیتی پاکستان به افغانستان سفر کردند تا طالبان افغان را وادار به همکاری در مبارزه علیه تحریک طالبان پاکستان کنند، اما تا کنون نشانه‌ای از همکاری طالبان افغان در این زمینه مشاهده نشده است.