مسموم‌سازی دختران ادامه دارد؛ رئیس قوه قضاییه: افساد فی‌الارض است

محسنی اژه‌ای وعده داد عاملان مسموم‌ کردن دختران دانش‌آموز و دانشجو به اشد مجازات محکوم شوند

ماجرای تلخ و ترسناک مسموم‌ کردن دختران دانش‌آموز در مدارس ایران همچنان ادامه دارد و روز دوشنبه پانزدهم اسفند هم مدارس دیگری در شهرهای مختلف ایران هدف این حملات قرار گرفتند و گزارش‌هایی مبنی بر حمله شیمیایی به مدارس و آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از آن گزارش شد.

دبستان دخترانه قائم در منطقه سیدی مشهد یکی از مدارسی است که روز دوشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفت و تصاویری از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. بر اساس آنچه یک شهروند در این ویدیو ارسالی می‌گوید، در کوچه این مدرسه چندین مدرسه دیگر هم وجود دارد و مشخص نیست آیا به سایر مدارس نیز حمله شده است یا خیر.

افزون بر این، خبرهای رسیده به ایندیپندنت فارسی حاکی از آن است که مدارس دخترانه فریده میری، هنرستان مهر سبز، مدرسه دخترانه صبوری و متوسطه دخترانه پورنگ اصغرپور در بابل، مدرسه پروین اعتصامی، نورعلی شاکری، ۱۳ آبان،‌ هنرستان فنی حائری، مدرسه متوسطه خانزاد، متوسطه دارالفنون، هنرستان فاطمه‌الزهرا، دبستان غیردولتی فروغ دانش، دبستان آسمان، دبیرستان عصمتیه، متوسطه کارودانش سمیه، هنرستان دخترانه تجن‌ جاری آمل، دبیرستان پسرانه خوارزمی در آمل و همچنین دبیرستان دخترانه شاهد در دورود لرستان نیز روز دوشنبه هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند.

شمار حملات به مدارس دخترانه در ایران در حالی افزایش یافته است که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل هراس از مسموم شدن فرزندانشان مانع از حضور آنان سر کلاس‌های درس می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اتفاقی مشابه،‌ دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق اردبیلی نیز دچار مسمومیت شدند. حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر که وقایع ایران را از دوربین شهروندان بازتاب می‌دهد، با انتشار ویدیوهایی گزارش کرد که به گفته دانشجویان این دانشکده،‌ ابتدا برق و سیستم تهویه خاموش و سپس گاز پخش شد. به گفته این منبع، دانشجویان از ساختمان خارج شدند اما تعدادی از آن‌ها دچار مسمومیت شدند.

در همین حال، گزارش‌هایی از انتشار گاز سمی در ایستگاه مترو ارم سبز تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. پس از واکنش کاربران به ناامن بودن فضای مترو و گسترش حملات شیمیایی از مدارس به فضاهای دیگر، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران، در گفت‌وگو با شبکه شرق ادعا کرد که استنشاق گاز سمی در مترو صحت ندارد بلکه گردوغبار مشاهده‌شده به دلیل فعالیت‌های عمرانی بوده است و تاکید کرد که این عملیات متوقف می‌شود.

وعده رئیس قوه قضاییه برای اشد مجازات مسببان مسموم‌سازی دختران

در سومین ماه متوالی از مسمومیت صدها دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه در سراسر ایران و پس از واکنش‌های ضدونقیض مسئولان، سرانجام مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی روز دوشنبه این اتفاق مهم اجتماعی و سیاسی را محکوم کردند.

پس از آنکه علی خامنه‌ای در سخنانی، دخالت افراد و گروه‌های وابسته به نظام در این مسئله را تلویحا تایید کرد و از مسئولان امنیتی و انتظامی خواست «عاملان و مسببان» مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ایران را به «اشد مجازات» برسانند، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، هم از این اتفاق اظهار تاسف کرد و گفت: «مسمومیت‌ کردن دانش‌آموزان یکی از موارد افساد فی الارض است و عاملان آن به اشد مجازات محکوم خواهند شد.»

اژه‌ای موضوع مسمومیت‌ها را «فوق‌العاده حائزاهمیت» خواند و گفت که «به نظر می‌رسد چنین اقدامی سازمان‌یافته است». او شناسایی و برخورد با عاملان مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز را وعده داد و افزود: «نهایت تلاش انجام می‌شود که عوامل و علت اصلی مسئله شناسایی شوند و امید است به‌زودی به جمع‌بندی برسیم.»

او در عین حال از برخورد با «التهاب‌آفرینان» خبر داد و گفت: «با کسانی که همراه با دشمن التهاب‌آفرینی می‌کنند هم برخورد خواهد شد. در هر استانی، یک شعبه در مرکز اختصاص یابد تا افراد شایعه‌پراکن احضار شوند و اگر مطلبی بدون استناد بیان شده است که بر دلهره جامعه بیفزاید، نباید از آنان گذشت.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون نه‌تنها درباره عوامل ایجاد مسمومیت به مردم پاسخ روشنی نداده‌اند بلکه راه هرگونه اطلاع‌رسانی مستقل در این زمینه را نیز مسدود کرده‌اند. در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، رسانه‌های داخلی ایران روز یکشنبه ۱۴ اسفند، از بازداشت سیدعلی پورطباطبایی، از مدیران سایت قم‌نیوز و خبرنگاری که موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را پیگیری می‌کرد، خبر دادند.

انتقاد فعالان مدنی و انکار تندروها

مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در روزهای گذشته با انتقاد شدید فعالان مدنی مواجه شد. در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در نامه‌ای از زندان، درباره ماجرای «مسمومیت زنجیره‌ای و گسترده دانش‌آموزان به‌ویژه دختران» هشدار داد. او از همه نهادها، گروه‌ها و جریان‌های مردمی خواست با «همدلی و احساس مسئولیت ملی» از حق زندگی فرزندانشان حمایت کنند.

نرگس محمدی در نامه خود تاکید کرد که لازم است مردم «با افشاگری و حرکت‌های اعتراضی گسترده» مانع تداوم مسموم‌سازی دختران شوند و از گسترش اشکال دیگر «چنین حملات خشونت‌آمیزی در جامعه» هم جلوگیری کنند.

فعالان زنان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، اتحادیه آزاد کارگران، کانون صنفی معلمان و بسیاری دیگر از گروه‌های مدنی و تشکل‌های صنفی از مردم دعوت کرده‌اند در اعتراض به حملات شیمیایی به دختران دانش‌آموز و دانشجو، روز سه‌شنبه هشتم مارس (۱۶ اسفند) به مناسبت روز جهانی زن به خیابان‌ها بیایند و تجمع اعتراضی برگزار کنند.

در شرایطی که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همچنان از بازداشت و معرفی عاملان این جنایت همگانی خودداری می‌کنند، نور نیوز،‌ رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی، علت «بدحالی برخی دانش‌آموزان» را «ماجراجویی دوران نوجوانی» عنوان کرد و مدعی شد که خود دانش‌آموزان «از سر بازیگوشی» چنین کارهایی را کرده‌اند.

هم‌زمان، روزنامه کیهان به سردبیری حسین شریعتمداری، از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مراجع امنیتی خواست افرادی را که درباره مسمومیت‌ها نوشته‌اند، احضار و بارجویی کنند. کیهان نوشت: «به نظر می‌رسد مراجع قضایی و امنیتی با احضار و بازجویی از منتشرکنندگان این اتهام‌پراکنی‌های مشابه بتوانند سرنخ‌هایی از اتاق عملیات فتنه اخیر به دست آورند؛ فتنه‌ای که ماموریت قانونی آن ترور شخصیت نظام توسط یگان رسانه‌ای فتنه اخیر است.»

در موردی دیگر، بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال، در گفت‌وگو با شماره یکشنبه روزنامه اعتماد، مدعی شد: «به نظر می‌رسد ‌این حرکات تروریستی کار اسرائیلی‌ها باشد. در واقع وارد مرحله جدیدی از جنگ شده‌ایم که این‌ بار در داخل مرزهای کشور به جریان افتاده است.»