ادعای کشته شدن فرمانده پلیس محلی پیشین پس از بازگشت از ایران

با سرنگونی حکومت افغانستان هزاران تن از نظامیان و کارکنان دولتی از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان به پاکستان و ایران رفتند

میرویس در حکومت پیشین در مسند فرمانده پلیس محلی در شهرستان زاول استان هرات در غرب افغانستان فعالیت داشت-STR / AFP

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان، روز یکشنبه، ۱۴ اسفند (۵ مارس)، ادعا کرد که نیروهای طالبان، میرویس، از فرماندهان پیشین پلیس محلی را پس از بازگشت از ایران، کشتند.

اندر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که میرویس در حکومت پیشین در مسند فرمانده پلیس محلی در شهرستان زاول استان هرات در غرب افغانستان فعالیت داشته است.

او گفت که پس از سرنگونی نظام جمهوریت، میرویس به ایران رفته بود، اما با تضمین کمیسیون دعوت طالبان، دوباره به کشور برگشت و نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان او را بازداشت کردند. 

او افزود که ملا کریم، از نیروهای استخبارات طالبان، این فرمانده را بازداشت کرد و چندی بعد جسد او را به خانواده‌اش تحویل دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عکس‌های منتسب به این فرمانده، جای شلیک گلوله بر بدنش دیده می‎‌شود.

مقام‌های طالبان در مورد این ادعا ابرازنظر نکرده‌اند. 

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، هزاران تن از نظامیان و کارکنان دولتی از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان به پاکستان و ایران رفتند و بسیاری از آن‌ها شرایط مالی بسیار دشواری دارند.

طالبان با تاسیس کمیسیون دعوت، می‌کوشند سیاستمداران، مقام‌های دولتی و نظامیان حکومت سرنگون‌شده را برای بازگشت به افغانستان متقاعد کنند. 

اما گزارش‌های متعددی مبنی بر باداشت، شکنجه و قتل نظامیان پیشین به دست طالبان وجود دارد. در تازه‌ترین مورد، طالبان روز دوشنبه، ۸ اسفند، بدرالدین حیدری، فرمانده پلیس سابق شهرستان بکخیل استان پکتیکا، را در مرکز استان خوست بازداشت کردند. نیروهای طالبان در توییتر ویدیو منتسب به تیرباران این فرمانده را به نشر رسانده‌اند.

این درحالی است که در نخستین روزهای سلطه طالبان بر افغانستان، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، دستور عفو عمومی صادر کرد، اما برخی از نیروهای طالبان این فرمان را نادیده گرفتند.

آمار مشخصی از شمار نظامیان حکومت پیشین که به دست طالبان تیرباران شده‌اند، در دسترس نیست. 

طالبان سانسور و اختناق شدیدی بر فعالیت خبرنگاران و رسانه‌های داخلی در افغانستان تحمیل کرده‌اند و این شرایط، دسترسی به اطلاعات موثق را، به‌ویژه در مورد برخورد نیروهای طالبان با نظامیان پیشین، دشوار کرده است. 

بیشتر از جهان