سرنوشت عفو عمومی طالبان؛ سه نظامی سابق بازداشت شدند

این بخشی از بازداشت نظامیان سابق به اتهام همکاری با مخالفان طالبان است و بیشتر موارد بازداشت‌ها علنی نمی‌شوند

در مواردی طالبان به خانواده‌های افرادی که بازداشت می‌شوند، هشدار می‌دهند که با رسانه‌ها مصاحبه نکنند- SHAFIULLAH KAKAR/ AFP

منابع آگاه روز سه‌شنبه، دوم اسفند (۲۱ فوریه) به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان سه تن از نظامیان سابق از استان‌های کابل و پنجشیر را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کردند.

این منابع گفتند که اسلام‌الدین، نظامی سابق که در اصل ساکن بازارک پنجشیر است، شب گذشته پس از ضرب و شتم در کوچه ۱۰ منطقه قصبه در شهر کابل بازداشت شده است.

این منابع افزودند که او به‌تازگی از ایران به کشور برگشته بود و تصور می‌کرد طالبان به فرمان عفو عمومی رهبرشان پایبندند.

این منابع افزودند که طالبان محمد صابر ۴۰ ساله و زکریای ۳۱ ساله، هر دو از نظامیان سابق ولسوالی (شهرستان) دره عبدالله خیل، را نیز طی دو روز گذشته بازداشت کردند.

به گفته ‌منابع ایندیپندنت فارسی، این دو نظامی سابق پس از سرنگونی حکومت به‌دست طالبان خانه‌نشین شده بودند و در هیچ فعالیت نظامی نقشی نداشتند.

این بازداشت‌ها بخشی از بازداشت نظامیان سابق به اتهام همکاری با مخالفان طالبان است و بیشتر موارد آن‌ها علنی نمی‌شود و به اطلاع همگان نمی‌رسد.

در مواردی طالبان به خانواده‌های افرادی که بازداشت می‌شوند، هشدار می‌دهند که با رسانه‌ها مصاحبه نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سرنگونی حکومت افغانستان به‌دست طالبان، دو جریان مسلح مخالف طالبان تحت نام جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادگان افغانستان، فعالیت نظامی علیه این گروه را آغاز کردند.

طالبان با لشکرکشی‌های متعدد برای سرکوب این دو گروه مخالفان در استان‌های پنجشیر و بغلان اقدام کردند، اما موفق به پایان‌دادن به مقاومت مسلحانه نشدند.

همزمان منابع مردمی در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که حضور طالبان در این استان گسترده شده و همواره ایست‌های بازرسی‌شان فعال است.

طالبان فشار زیادی بر ساکنان پنجشیر وارد می‌کنند و روند بازداشت‌های آن‌ها به اتهام عضویت یا همکاری با جبهه مقاومت ادامه دارد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با سرنگونی حکومت مورد حمایت غرب به قدرت رسیدند. بسیاری از مقام‌ها و نیروهای نظامی افغانستان از ترس حملات تلافی‌جویانه طالبان، کشور را ترک کردند و شماری هم مخفیانه زندگی می‌کنند و می‌کوشند از کشور خارج شوند.

در دوران حکومت طالبان گزارش‌های متعددی از کشتار نظامیان سابق به‌دست طالبان منتشر و باعث شد که بیشتر نظامیان سابق جرات نداشته باشند به افغانستان برگردند.

بسیاری از نظامیان سابق افغانستان اینک در کشورهای ایران و پاکستان به سر می‌برند و بیشترشان برای تامین هزینه‌های زندگی خانواده‌های خود، به کارهای سخت تن می‌دهند.

این درحالی است که در نخستین روزهای سلطه طالبان بر افغانستان، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی این گروه، دستور عفو عمومی صادر کرده بود؛ اما برخی از نیروهای طالبان این فرمان را نادیده گرفتند.

بیشتر از جهان