بیش از یک میلیارد کودک در جهان نیازمند حمایت‌های ضروری‌اند

بیش از یک میلیارد نفر از کودکان جهان اینک با «فقر چند بعدی» زندگی می‌کنند که به معنای محرومیت این کودکان از بهداشت، آموزش و تغذیه مناسب است

مجموع جمعیت کودکان نیازمند بیمه و حمایت‌ها و خدمات حیاتی در جهان،  یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون نفر است --- JAVED TANVEER / AFP

سازمان بین‌المللی کار و یونیسف با انتشار گزارشی مشترک هشدار دادند که بحران‌های متعدد در جهان به طرز روزافزونی در حال فرو بردن کودکان در «فقر» است و در چنین شرایطی، نیاز به گسترش پوشش بیمه و دیگر حمایت‌های حیاتی از کودکان، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

در گزارش جدید سازمان بین المللی کار (ILO) و یونیسف تاکید شده است که تعداد کودکانی که به حمایت‌های اجتماعی دسترسی ندارند، سال به سال در حال افزایش است و چنین وضعیتی، این کودکان را در معرض فقر، گرسنگی و تبعیض قرار می‌دهد.

این گزارش هشدار می‌دهد که جهان در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ با افزایش ۵۰ میلیون نفری جمعیت کودکان زیر ۱۵ سال «نیازمند بیمه و حمایت‌های اجتماعی ضروری» مواجه بوده است.

طبق این گزارش، مجموع جمعیت کودکان نیازمند بیمه و حمایت‌ها و خدمات حیاتی در جهان،  یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لزوم گسترش بیمه و حمایت‌های ضروری از کودکان، در حالی تاکید می‌شود که از جمله بنا به برآورد یونیسف، ۲۴۰ میلیون کودک دارای نارسایی‌های جسمانی و ذهنی در جهان زندگی می‌کنند، یا به بیان دیگر، از هر ۱۰ کودک در جهان، یک نفر به چنین نارسایی‌هایی دچار است.

بنا به گزارش سازمان بین‌المللی کار و یونیسف، کودکان دارای این‌گونه نارسایی‌ها در کشورهای فاقد نظام‌های حمایتی گسترده و در نبود نظام حمایتی ویژه، از جمله بیمه و خدمات اجتماعی ضروری، به شدت در معرض آسیب و تبعیض قرار دارند و از جمله ۴۹ درصد این کودکان هرگز به مدرسه نمی‌روند و ۴۱ درصدشان همواره با احساس تبعیض مواجه خواهند بود.

در گزارش مشترک سازمان بین المللی کار و یونیسف همچنین آمده است که  دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت فعلی جهان را کودکان تشکیل می‌دهند که همه آنان به حمایت اجتماعی نیاز دارند، اما از این تعداد بیش از ۸۰۰ میلیون کودک با کمتر از سه دلار و ۲۰ سنت در روز زندگی می‌کنند، و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت کودکان جهان نیز با کمتر از پنج دلار و ۵۰ سنت در روز زندگی می‌کنند.

در مجموع، بیش از یک میلیارد نفر از کودکان جهان اینک با «فقر چند بعدی» زندگی می‌کنند که به معنای محرومیت این کودکان از بهداشت، آموزش و تغذیه مناسب است.

این گزارش می‌افزاید تاثیرات فقدان حمایت اجتماعی ضروری و نیز محرومیت کودکان از «بهداشت، آموزش و تغذیه، آثاری فوری و همچنین مادام‌العمر بر آنان دارد».

شهرا رضوی، متخصص ایرانی‌الاصل  جنسیت و توسعه اجتماعی و رئیس اداره حفاظت اجتماعی سازمان بین‌المللی کار، درباره گزارش مشترک یونیسف و سازمان متبوعش، گفت تقویت تلاش‌ها برای اطمینان از سرمایه‌گذاری کافی برای ارائه بیمه و خدمات اجتماعی به کودکان، به‌ویژه درصورتی که از طریق حمایت از خانواده‌ها انجام شود، می‌تواند راه را برای توسعه پایدار و عدالت اجتماعی هموار کند.

رئیس اداره حفاظت اجتماعی سازمان بین‌المللی کار افزود بر پایه گزارشِ مورد نظر، نرخ پوشش بیمه و خدمات اجتماعی ضروری از کودکان و خانواده‌ها در همه مناطق جهان، بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ کاهش یافته یا با رکود همراه بوده است و هیچ کشوری در مسیر توسعه پایدار برای دستیابی به پوشش حمایت اجتماعی قابل‌توجه تا سال ۲۰۳۰، باقی نمانده است.

به گفته شهرا رضوی، در آمریکای لاتین پوشش بیمه و خدمات اجتماعی ضروری از کودکان طی پنج سال اخیر با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شده و از حدود ۵۱ درصد، به ۴۱ درصد کاهش یافته است.

در بسیاری از مناطق دیگر دنیا نیز توسعه پوشش بیمه‌ متوقف شده است؛ از جمله در آسیای مرکزی و جنوب آسیا، آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی، جنوب صحرای آفریقا، آسیای غربی و شمال آفریقا، از سال ۲۰۱۶ به ترتیب در حدود ۲۱ درصد، ۱۴ درصد، ۱۱ درصد و ۲۸ درصد بوده است.

رئیس اداره حفاظت اجتماعی سازمان بین‌المللی کار تاکید کرد که تامین نکردن بیمه و فقدان حمایت اجتماعی ضروری از کودکان، آن‌ها را در معرض فقر، تغذیه نامناسب، بیماری، تبعیض و محرومیت از آموزش قرار می‌دهد و به افزایش بیش از پیش ازدواج کودکان و افزایش شمار کودکان کار دامن می‌زند.

بیشتر از جهان