نخست‌وزیر عراق:‌ برای نزدیکی دیدگاه‌های ایران و آمریکا ابتکار عمل داریم

السودانی: به هیچ طرفی اجازه درگیر کردن عراق در جنگ‌ها و کشمکش‌ها برخلاف منافع ملی خود را نمی‌دهیم

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت عراق فقط واسطه میان آیران و آمریکا نیست-FABRICE COFFRINI / AFP

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون «العربیه» گفت این کشور تجاوز جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به مرزهایش را محکوم می‌کند. جمهوری اسلامی و دولت ترکیه در ماه‌های اخیر بارها به خاک اقلیم کردستان عراق حمله کرده‌اند تا با گروه‌های کرد مستقر در آن‌جا مقابله کنند. السودانی در عین حال، گفت گروه‌های مخالف مستقر در عراق باید فعالیت مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه داشته باشند. این در حالی است که شماری از گروه‌های کرد که در رابطه با ایران، ترکیه و سوریه فعالیت دارند در خاک عراق حضور نظامی نیز دارند.

السودانی تاکید کرد که بغداد «به طور رسمی» این اقدام‌های ایران و ترکیه را محکوم کرده و نیروهای امنیتی دولت فدرال در همکاری با حکومت اقلیم کردستان، مرزهای عراق با ایران و ترکیه را در اختیار گرفته‌اند.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت عراق فقط واسطه میان آیران و آمریکا نیست و برای نزدیکی دیدگاه‌های این دو کشور ابتکار عمل هم دارد. او در عین حال تاکید کرد: «به هیچ طرفی اجازه درگیر کردن عراق در جنگ‌ها و کشمکش‌ها برخلاف منافع ملی خود را نمی‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دفاع مقدس در ایران در گزارش خود در ارتباط با صحبت‌های سودانی تیتر زد:‌ «برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان ابتکار عمل داریم.» اما در گفت‌وگوی اصلی که العربیه منتشر کرده چنین گفته‌ای دیده نمی‌شود. بغداد البته از زمان دولت قبلی میزبان مذاکرات بین جمهوری اسلامی و سعودی‌ها بوده است و سودانی هم پیش از این تاکید کرده بود که تلاش این کشور برای نزدیک کردن این دو همسایه بزرگش ادامه خواهد داشت.

سودانی در بخش دیگری از سخنانش گفت امیدوار است جریان مقتدی صدر به کناره‌گیری خود از سیاست پایان دهد و به فعالیت‌های سیاسی بازگردد. او گفت از تصمیم این جریان برای خروج اعضای آن از مجلس عراق متاسف است. این در حالی است که جریان صدر در اعتراض به پیشنهاد نخست‌وزیری سودانی که از طرف احزاب شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی انجام شد، تحرکات خیابانی را ترتیب داد و در ادامه از مجلس خارج شد. تنها در پی این خروج و جایگزینی نمایندگان مستعفی با نمایندگان نزدیک به جمهوری اسلامی بود که انتخاب سودانی به نخست‌وزیری ممکن شد.