رهبر جدید عراق موازنه را به‌نفع آمریکا تغییر می‌دهد

حمایت علنی محمد السودانی از نیروهای آمریکایی حاکی از تغییر سیاست‌ها در پشت‌پرده است

سودانی با استفاده از نیروهای ویژه ضدتروریسم، در تلاش است با قاچاق ارز به ایران مقابله کند‌ـ KHALIL MAZRAAWI / AFP

سه سال پیش، عراق تا آستانه اخراج نیروهای آمریکایی که به بیرون راندن داعش کمک کرده بودند پیش رفت. در ژانویه ۲۰۲۰، چند روز پس از تلافی‌جویی‌های نظامی بین ایران و آمریکا که با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در حمله پهپادی آمریکا در عراق اوج گرفته بود، پارلمان عراق با حمایت نخست‌وزیر موقت وقت، به اخراج نیروهای خارجی از عراق رای نمادین داد.

فارین پالسی به نقل از جاناتان لرد، مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا، می‌نویسد: «افراد کتائب حزب‌الله به اعضای شورای نمایندگان مدام پیامک و زنگ می‌زدند، تهدیدشان می‌کردند یا پیشنهاد رشوه می‌دادند که رای مثبت بدهند. فشار و تهدید زیادی بود تا آن رای را در نهایت بگیرند.»

اما اکنون به نظر می‌رسد نیروهای آمریکایی در عراق ماندگارند. محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، پس از مراسم تحلیف، در اولین مصاحبه‌اش با رسانه‌های غربی، به وال‌استریت ژورنال گفت که مایل است دو هزار نیروی آمریکایی که نحوه مبارزه با داعش را به سربازان عراقی آموزش می‌دهند، در این کشور باقی بمانند و به کار خود ادامه دهند.

سودانی گفت: «ما به نیروهای خارجی نیاز داریم. ریشه‌کنی داعش نیازمند زمان بیشتر است.»

به نوشته فارین پالسی، به نظر می‌رسد حمایت علنی سودانی از ماموریت نظامی آمریکا به‌منزله تغییر ناگهانی موج در بغداد و حاکی از حرکت تدریجی و یکنواخت عراق به سمت آمریکا در سال‌های اخیر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارین پالسی به نقل از مقام‌های پیشین آمریکا می‌نویسد در سال‌های گذشته، نخست‌وزیرهای عراق همواره پشت درهای بسته و در جلسات محرمانه بر حمایت از ماموریت نظامی آمریکا در عراق تاکید کرده‌اند.

یکی از مقام‌های ارشد سابق در دولت ترامپ، به‌شرط محفوظ ماندن نامش، به فارین پالسی می‌گوید: «هر بار درها بسته بود، حرف این بود که ما ۱۰۰ درصد از شما حمایت می‌کنیم، می‌خواهیم نیروهای آمریکایی این‌جا باشند، تا هم از ادامه شکست داعش و هم مقابله با نفوذ ایران خاطرجمع باشیم. اما بعد، وقتی درها باز بود، آن حرف‌ها تغییر می‌کرد.»

سودانی که پشتیبانی «چارچوب هماهنگی»، ائتلاف احزاب حامی ایران در پارلمان عراق را داشت،  هرچند از سمت تندروهای شیعه از جمله حامیان مقتدی صدر تحت فشار است، با استفاده از نیروهای ویژه ضدتروریسم در تلاش است با قاچاق ارز به ایران مقابله کند، اقدامی که به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران آمریکا در واشنگتن را خشنود کند.

به نوشته فارین پالسی، امکان ورود دلار و کمک بیشتر آمریکا به عراق، و رابطه‌ای هماهنگ‌تر، مشابه روابط آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس، مشوق اصلی این چرخش موضع است.

اما با اینکه به نظر می‌رسد سخنان سودانی ماموریت نظامی آمریکا در عراق را در بهترین موقعیت چند سال اخیر قرار می‌دهد، کارشناسان نگران‌اند که بی‌توجهی دولت بایدن به رابطه آمریکا‌ و عراق به پنتاگون امکان ندهد از این فرصت نهایت استفاده را بکند.

این وضعیت ممکن است تغییر کند. به گزارش فارین پالسی، سودانی در نظر دارد در ماه جاری میلادی هیئتی را به واشنگتن بفرستد تا راه را برای دیدار با بایدن هموار کند.

جاناتان لرد به فارین پالسی می‌گوید: «سخنان سودانی بحث‌برانگیز بود. همین الان خشم زیادی در فضای سیاسی عراق ایجاد کرده است. فکر می‌کنم مشکل بزرگ‌تر سنتکام این است که به نظر می‌رسد مطلقا هیچ برنامه یا چشم‌اندازی در مورد آینده رابطه آمریکا و عراق ندارد.»