سازمان ملل خواهان «تحقیقات شفاف» و مجازات عاملان مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز شد

رابرت مالی: این مسمومیت‌ها باید متوقف شود و عاملان آن باید پاسخگو شوند

در ادامه واکنش‌ها به حمله و مسموم‌سازی گسترده دانش‌آموزان دختر در ایران، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان «تحقیقات شفاف» و مجازات عاملان این حمله‌ها شد. وزیر خارجه آلمان این حمله‌ها را «تکان‌دهنده» خواند و تاکید کرد که این حق دختران ایرانی است که بتوانند چه در تهران و چه در اردبیل بدون ترس به مدرسه بروند و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز گفت که «این مسمومیت‌ها باید متوقف شود» و عاملان آن باید پاسخگو شوند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۲ اسفند، اعلام کرد که خواهان انجام «تحقیقات شفاف» در مورد مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در مدارس شهرهای مختلف ایران و مجازات عاملان مسموم‌سازی صدها دانش‌آموز است.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی از دستور تحقیق در این مورد خبر داده‌اند، اما کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اصرار دارد که این تحقیقات باید شفاف باشد و نتایج آن باید علنی شود» و همچنین، باید «عاملان» مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز به دست عدالت سپرده شوند.

هم‌زمان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به مسموم‌سازی صدها دانش‌آموز دختر در مدارس ایران، در توییتی نوشت: «این مسمومیت‌ها باید متوقف شود و عاملان آن باید پاسخگو باشند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه «هیچ‌کس نباید مانع از تحصیل دختران ایران شود»، گفت که حق تحصیل «یک حق انسانی است و برای پیشبرد امنیت اقتصادی زنان ضروری است».

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز بر لزوم «تحقیقات معتبر و مستقل» درباره این مسموم‌سازی‌ها و پاسخگو کردن عاملان این حمله‌ها به دختران دانش‌آموز در ایران تاکید کرد.

واتسون افزود که گزارش‌های مربوط به مسمومیت گسترده دختران دانش‌آموز در ایران و «احتمال ارتباط آن با شرکت دختران دانش‌آموز در تجمع‌های اعتراضی» دانش‌آموزان علیه جمهوری اسلامی، بسیار نگران‌کننده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت همه دختران شایسته‌اند که بدون ترس و نگرانی در ارتباط با امنیت خود، تحصیل کنند.

هم‌زمان، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در واکنش به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در ایران، در توییتی نوشت: «گزارش‌های مرتبط با مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران تکان‌دهنده است.»

وزیر خارجه آلمان به هدف قرار دادن صدها دختر دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه شهرهای مختلف ایران و به‌ویژه به مسموم‌سازی گسترده دختران دانش‌آموز در روز چهارشنبه دهم اسفند، در مدارس تهران و اردبیل اشاره کرد و افزود: «دختران ایرانی چه در تهران و چه در اردبیل باید بدون ترس به مدرسه بروند» و این بخشی از حقوق بشر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان دختر ده‌ها مدرسه در ایران، در بیانیه‌ای به شرکت گسترده دختران دانش‌آموز در تجمع‌های اعتراضی خیابانی در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی اشاره و تاکید کرد که مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در ایران به مرحله هشدار رسیده است.

عفو بین‌الملل همچنین در بیانیه خود تاکید کرد که حمله‌ها به دانش‌آموزان دختر سبب نگرانی فزاینده در مورد «افزایش خشونت علیه زنان و دختران در ایران» شده است.

از سوی دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، واکنش مقام‌های آمریکا و اروپا به مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در ایران را «واکنش عجولانه، عجیب و نمایشی» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: «پیگیری و ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر موضوع و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر از نتایج آن جهت رفع نگرانی خانواده‌ها و پاسخگو نمودن عاملین و مسببین این حادثه، از اولویت‌های فوری دولت جمهوری اسلامی ایران است و دستگاه‌های مسئول نیز با جدیت و دقت، در حال بررسی و تکمیل تحقیقات هستند.»

کنعانی در پاسخ به ابراز نگرانی مقام‌های آمریکا و اروپا در مورد مسموم‌سازی گسترده دختران دانش‌آموز در مدارس ایران، افزود: «واکنش عجولانه، عجیب و نمایشی مقامات برخی کشورها در این رابطه، در استمرار مواضع سیاسی مداخله‌جویانه آن‌ها در ماه‌های اخیر و توام با اهداف سیاسی ارزیابی شده و نسبت به سوءاستفاده از موضوعات انسانی برای تحقق اهداف سیاسی هشدار می‌دهیم.»

در همین حال، محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، برخی گروه‌های مذهبی مخالف تحصیل و فعالیت زنان را عامل این حمله‌ها معرفی کرد و گفت: «احتمالا گروه‌هایی که مخالف ورود زنان به عرصه‌های مختلف علمی و سیاسی هستند، در مسمومیت دانش‌آموزان نقش دارند.»

 این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «با توجه به اینکه این مسمومیت‌ها برای مدارس دخترانه اتفاق افتاده مجلس حساسیت بیشتری نسبت به آن دارد و ما این هفته در کمیسیون بهداشت میزبان وزیر بهداشت آموزش و پرورش و معاون وزیر اطلاعات بودیم و در رابطه با مسمومیت‌های دانش‌آموزان مباحثی مطرح شد.»

محسنی بندپی افزود: «دولت قول داده است با جدیت بیشتری زوایای پنهان این موضوع را آشکار کند و مجلس از اختیارات و بُعد نظارتی خود استفاده می‌کند تا این قضیه هر چه سریع‌تر مرتفع و خانواده‌ها به آرامش بازگردند.»

از سوی دیگر، امانقلیچ شادمهر، نماینده گنبدکاووس، طرح سوال و استیضاح وزیر آموزش و پرورش بابت مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر را رد کرد و گفت که در فصل لایحه بودجه، طرح سوال فایده‌ای ندارد؛ بنابراین، همه چیز به بعد از عید موکول می‌شود.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از ۹ آذر در قم با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور یزدانشهر آغاز شد و عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان، سه‌شنبه ۹ اسفند در جلسه علنی مجلس، گفت که مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز اکنون به ۱۰ تا ۱۵ شهر گسترش یافته است.

این حمله‌ها به دانش‌آموزان دختر روز چهارشنبه ۱۰ اسفند، به ده‌ها مدرسه در تهران، اردبیل، اصفهان، کرج، کرمانشاه و دیگر شهرها نیز رسید و صدها دانش‌آموز به بیمارستان‌ها منتقل شدند.