سوییس برای اتخاذ موضع سخت‌تر مقابل ایران تحت فشار است

پارلمان سوییس از دولت خواسته است تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را اجرا و از تحقیق مستقل بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر در ایران حمایت کند

پارلمان سوییس بیانیه‌ای را در دست تصویب دارد که اقدام جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان را محکوم می‌کند. گروه‌های چپ میانه امیدوارند فشار روی دولت سوییس بیشتر شود تا تحریم‌های اتحادیه اروپا را بپذیرد و اعمال کند.

ایگناتسیو کاسیس، وزیر خارجه سوییس، به‌کرات از سیاست این کشور در قبال ایران دفاع کرده است. اما در این بین، ایرانی‌های ساکن سوییس همچنان به تجمع‌ در حمایت از اعتراض‌های مردمی در ایران ادامه داده‌اند.

به گزارش وب‌سایت سوییس اینفو، در این بیانیه، پارلمان سوییس خواستار پایان سرکوب معترضان در ایران، آزادی تمام معترضان بازداشتی، لغو مجازات اعدام و برگزاری انتخابات دموکراتیک شده است.

همچنین از دولت سوییس خواسته شده است تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا، به‌ویژه بلوکه کردن دارایی‌های جمهوری اسلامی، محدودیت‌های سفر و تحریم تجاری را اجرا و از تحقیق مستقل بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر در ایران حمایت کند.

سوییس، که همواره موضعی بی‌طرف دارد، تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و نقض حقوق بشر در ایران را پذیرفته است. این کشور همچنین تامین‌کنندگان و سازندگان پهپادهای ایرانی ارسالی به روسیه را تحریم کرده است.

در گزارش سوییس اینفو آمده است در اوایل هفته جاری، اکثریت چپ میانه مجلس نمایندگان سوییس از این بیانیه حمایت کرده‌اند، در حالی که احزاب راست به آن رای منفی داده‌اند.

حقوق بشر

فابین مولینا، از حزب چپ سوسیال دموکرات، می‌گوید امیدوار است این بیانیه دولت سوییس را تحت فشار بگذارد تا سیاست‌ سخت‌گیرانه‌تری در قبال ایران در پیش بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته سوییس اینفو، قرار است مجلس نمایندگان هفته آینده طرحی را به بحث بگذارد که به‌موجب آن از سوییس خواسته می‌شود تحریم‌ها را بپذیرد و از جامعه مدنی ایران که برای حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان، مبارزه می‌کنند حمایت کند.

ماریان بایندر، از حزب میانه، می‌گوید این بیانیه، که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان پیش‌نویس آن را تهیه کرده است، پیامی روشن در مورد حقوق زنان می‌فرستد.

او ضمن انتقاد از انفعال دولت سوییس در قبال جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر در ایران، گفت: «به نظر می‌رسد دولت باید فشار پارلمان را احساس کند تا جدی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر عمل کند‌ــ همان‌طور که در مورد حمله روسیه به اوکراین دیدیم.»

بی‌طرفی

اقلیت مجلس نمایندگان سوییس به این بیانیه رای منفی داده‌اند و می‌گویند غیرسازنده است و حتی به اعتبار سوییس آسیب می‌زند.

به عقیده ایو نیدگر، از حزب راست، این بیانیه بی‌فایده است. او می‌گوید: «پس از ۴۴ سال تحریم‌های شدید آمریکا، موضع رژیم ایران ذره‌ای تغییر نکرده است. پس بهتر است خویشتن‌داری‌مان را حفظ کنیم.»

به نوشته سوییس اینفو، در پارلمان سوییس بر سر اینکه چنین بیانیه‌ای به بی‌طرفی این کشور و نقشش به‌عنوان میانجی آسیب می‌زند  اختلاف نظر وجود دارد. 

دیپلماسی

ایگناتسیو کاسیس، وزیر خارجه سوییس، از سیاست این کشور در قبال ایران و همچنین سفر سفیر سوییس به قم دفاع کرده است.

انتشار تصاویر نادین اولیویری لوزانو، سفیر سوییس، که در سفر به قم چادر بر سر دارد، انتقادهای زیادی برانگیخت.

وزیر خارجه سوییس در واکنش گفت این سفر بخشی از فعالیت دیپلماتیک سفیر این کشور در تهران بود اما تایید کرد که این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی از آن استفاده ابزاری کند.

او همچنین بر اهمیت حفظ گفت‌و‌گو با جمهوری اسلامی تاکید کرد و با اشاره به نقش سوییس در ایران گفت به‌هر‌حال، کسی باید پیام‌‌رسان میان ایران و آمریکا باشد.

اعتراض‌های مردمی

گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی از آغاز اعتراض‌ها در ایران، تجمع‌هایی در شهرهای سوییس برگزار کرده‌اند.

در هفته جاری نیز در اعتراض به سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، به ژنو، مقابل پارلمان سوییس در برن و همچنین در ژنو تجمع کردند.

هم‌زمان، عفو بین‌الملل از سیاست سوییس در قبال پناهجویان انتقاد کرد و گفت پذیرفتنی نیست مقام‌های سوییسی به اخراج پناهجویان و بازگرداندن آنان به کشوری که در آن موارد فاحش نقض حقوق بشر وجود دارد، همچنان ادامه می‌دهد.