اعتراض دانشجویان به تعطیلی کوی دانشگاه؛ «هدف فقط تخلیه است»

دانشجویان می‌گویند هدف از غیرحضوری کردن کلاس‌های دانشگاه‌ تهران جلوگیری از ادامه اعتراض‌ها است

دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران شامگاه سه‌شنبه ۹ اسفند، برای دومین شب متوالی در اعتراض به مصوبه مجازی شدن کلاس‌ها پس از تعطیلات نوروز و تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنا بر مصوبه اخیر دانشگاه تهران، کلاس‌های درس این دانشگاه از ۲۵ اسفند تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ غیرحضوری برگزار می‌شوند. مسئولان دانشگاه تهران مدعی‌اند غیرحضوری شدن دانشگاه به دلیل هم‌زمانی با ماه رمضان است اما دانشجویان می‌گویند هدف اصلی این کار مانع‌تراشی در برابر شکل‌گیری دوباره اعتراض‌های دانشجویی است.

دانشجویان معترض خوابگاه‌های دخترانه فاطمیه و چمران شامگاه سه‌شنبه با برگزاری تجمع‌های اعتراضی شعارهایی مانند «دانشجو داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «مصوبه لغو نشه، شعارها تندتر می‌شه» و «دانشجو به پا خیز، برای رفع تبعیض» سر دادند. «آموزش حضوری حق مسلم ما است» و «آموزش مجازی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» هم که در اعتراض‌های شامگاه دوشنبه شنیده شده بودند، در دومین شب متوالی نیز تکرار شدند.

در همین حال، ویدیوهایی که از اعتراض‌ دانشجویان خوابگاه چمران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که آن‌ها در اعتراض به مصوبه غیرحضوری شدن کلاس‌های درس شعارهایی از جمله «مسئول بی‌کفایت، بودجه ما کجا رفت»، «خوابگاه دانشجویی، حق مسلم ما است»، «تهدید به لغو اسکان، ابزار سرکوب شده» و «ماه رمضان بهانه است، هدف فقط تخلیه است» سر می‌دهند.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار ویدیوها و تصاویری از اعتراض‌های دانشجویی نوشت: «در لحظات اول شکل‌گیری تجمع یکی از مسئولان خوابگاه با تهدید به لغو اسکان دانشجویان، سعی در پراکنده کردن آنان داشت که با شعار دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد روبرو شد.»

در این گزارش آمده است که کارکنان حراست و مسئولان خوابگاه با کشیدن موبایل از دست دانشجویان و کشیدن ماسک از روی صورت آن‌ها سعی داشتند معترضان را شناسایی کنند.

اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه تهران به مصوبه غیرحضوری شدن دانشگاه از عصر دوشنبه در محوطه این دانشگاه آغاز شد و تا پاسی از شب در خوابگاه‌ها ادامه یافت. شامگاه دوشنبه، دانشجویان پسر خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران هم ضمن برگزاری تجمع اعتراضی، مسئولان دانشگاه را خطاب قرار دادند و با شعارهایی مانند «وجهی، مقیمی، استعفا، استعفا» و «مقیمی حیا کن، ریاست رو رها کن» خواستار استعفای رئیس و معاون دانشجویی دانشگاه تهران شدند.

علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، روز دوشنبه در میان دانشجویان حاضر شد و ادعا کرد دلیلی تعطیلی یک‌ماهه خوابگاه‌ها «کمبود بودجه» است. پیش‌ از او نیز محمود کمره‌‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، هم‌زمانی ماه رمضان را بهانه تعطیلی خوابگاه‌ها اعلام کرده بود.

فعالان دانشجویی می‌گویند دانشگاه تهران در احیای جنبش دانشجویی در ایران هم‌زمان با خیزش سراسری نقش مهمی ایفا کرد و تعطیلی خوابگاه‌ها به بهانه‌های کمبود بودجه و ماه رمضان با هدف خلوت کردن دانشگاه و جلوگیری از شکل‌گیری مجدد اعتراض‌های دانشجویی انجام می‌شود.

بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم ۱۴۴ مرکز دانشگاهی به خیزش سراسری ایرانیان در سال ۱۴۰۱ پیوستند و در مدت حدود پنج ماه، بیش از ۷۲۰ دانشجو در سراسر ایران بازداشت شدند. با این حال اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران به اشکال مختلف ادامه دارد؛ روز سه‌شنبه، گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به کیفیت پایین غذای دانشگاه، صفی طولانی از سینی‌های غذا در محوطه این دانشگاه تشکیل دادند.

دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها تجمع اعتراضی برپا کردند. این تجمع به‌رغم تهدید نیروی انتظامی، تا پاسی از شب ادامه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان دانشجویی در ماه‌های اخیر به‌تناوب گفته‌اند که مسئولان و حراست دانشگاه‌ها در جریان خیزش سراسری به بازوی اجرایی نهادهای امنیتی تبدیل شدند.

در حال حاضر صدها دانشجو به دلیل شرکت در اعتراض‌ها از ادامه تحصیل در دانشگاه و اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی محروم شده‌اند. پیش‌تر محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، گفته بود که عفو و تخفیف تنها شامل حال دانشجویانی می‌شود که «ابراز ندامت» کنند.

در پیوند با همین موضوع، رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، در دی‌ماه گفته بود که اگر دانشجویی عذرخواهی کند، عذرخواهی‌اش «در یک فرایندی، حتی‌المقدور پذیرفته می‌شود». او در عین‌ حال به‌صراحت گفت که ممنوع‌الورودی دانشجویان تا پایان اعتراض‌ها ادامه می‌یابد.