حمله نیروهای امنیتی به تجمع دانشجویان در دانشگاه تهران

شمار دانشجویان بازداشتی از ۶۰ نفر گذشت

نیروهای امنیتی پس از ورود به محوطه دانشگاه تهران، ضمن حمله به تجمع دانشجویان معترض که شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند، ده‌ها دانشجو را مورد ضرب و جرح قرار داده و حدود ۴۰ دانشجو را بازداشت کردند. به این ترتیب، شمار دانشجویان بازداشت‌شده طی یک هفته اخیر، به بیش از ۶۰ نفر رسید.

حمله خشونت‌بار نیروهای امنیتی به دانشجویان در محوطه داخلی دانشگاه تهران در حالی انجام شد که حتی بر اساس قوانین فعلی در ایران نیز ورود نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی به محوطه دانشگاه‌ها ممنوع است.

شورای کانون‌های صنفی دانشجویان دانشگاه‌های ایران با تایید ورود و حمله نیروهای امنیتی به داخل دانشگاه در روز شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱، افزود: «تجمع روز شنبه دانشجویان دانشگاه تهران با شلیک گلوله ساچمه‌ای به خشونت کشیده شده است.»

بنابر اعلام این شورا، ماموران حراست هنگام حمله نیروهای امنیتی به تجمع دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه تهران، اقدام به بستن درب ورودی از خیابان ۱۶ آذر کردند تا دیگر دانشجویان نتوانند از طریق این درب برای کمک و حمایت از دانشجویان وارد محوطه دانشگاه شوند.

شورای کانون‌های صنفی دانشجویان افزود که در حمله روز شنبه نیروهای امنیتی به تجمع دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه تهران، این نیروها به «ضرب‌ و شتم وحشیانه‌ دانشجویان با باتوم» پرداختند و ده‌ها دانشجو را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در حمله به تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، پس از ضرب و جرح دانشجویان، با خشونت شدید دانشجویان مصدوم و زخمی را بازداشت کرده و با ۶ دستگاه خودروی ون، آن‌ها را از محوطه دانشگاه به بازداشتگاه‌های خود منتقل کردند.

شورای کانون‌های صنفی دانشجویان با تایید بازداشت ده‌ها دانشجو، اعلام کرد که دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دست نیروهای امنیتی در داخل محوطه داخلی این دانشگاه، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا با اشاره به همکاری حراست با نیروهای امنیتی در حمله به دانشجویان دانشگاه تهران، تاکید کرد که تا پایان حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه تهران، سایر درهای ورودی این دانشگاه برای ورود دیگر دانشجویان بسته بود و دانشجویان حتی با ارائه کارت دانشجویی امکان ورود به دانشگاه را نداشته‌اند.

یکی از دانشجویان نجات‌یافته از حمله نیروهای امنیتی گفت که این نیروها با خشونت بسیار به تجمع اعتراضی دانشجویان حمله کردند.

این دانشجو افزود: «من و عده‌ای از دانشجویان توانستیم زیر باتوم از دست یگان موتوری فرار کنیم، ولی این نیروها نزدیک به ۳۰ دانشجو را با خشونت و وحشیگری بازداشت کردند.»

به گفته این دانشجو، خشونت نیروهای امنیتی با دانشجویان در حدی بود که با گرفتن موهای دو دختر دانشجو آن‌ها را حین بازداشت روی زمین می‌کشیدند.

یکی از دانشجویان که در هنگام حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان معترض در محوطه دانشگاه تهران بود، گفت به هنگام حمله نیروهای امنیتی، حراست دانشگاه تهران درهای ورودی را بسته بود.

این دانشجو افزود که با وجود ارائه کارت دانشجویی اجازه ورود او به دانشگاه را ندادند، اما دانشجویان بسیجی اجازه رفت‌وآمد به دانشگاه را داشتند.

از سوی دیگر، ویدیویی از لحظه بازداشت مائده جمال‌لیوانی، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه نوشیروانی بابل، منتشر شده است که نشان‌دهنده فریادهای دلخراش این دانشجو و خشونت نیروهای امنیتی به هنگام بازداشت او در جلو درب خوابگاه است.

این دانشجو جمعه شب، اول مهر ماه، بازداشت شده است و تاکنون اطلاعی از محل نگهداری او در دست نیست.

همچنین جمعه شب، مائده دلبری، دانشجوی دانشگاه الزهرا، پس از احضار به اداره پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد.

هومن محمدی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز، نیز دیگر دانشجویی است که شنبه بازداشت شد.

نیروهای امنیتی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از زمان آغاز دور جدید اعتراض‌ها در ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد آغاز شد، تا روز جمعه برای متوقف کردن تجمع‌های اعتراضی داخل محوطه دانشگاه‌ها دست‌کم ۲۳ دانشجو را بازداشت کرده بودند.

پس از حمله روز شنبه یگان موتوری و نیروهای امنیتی به محوطه داخلی دانشگاه تهران و بازداشت حدود ۴۰ دانشجو، اکنون شمار دانشجویان بازداشتی در هشت روز گذشته به دست‌کم ۶۳ نفر رسیده است که از این تعداد، سه نفر بعد از چند روز بازداشت، به طور موقت آزاد شده‌اند.