«تخریب شبانه خانه‌های کپری چابهار با ادعای «تامین زمین طرح نهضت مسکن

نیروهای سپاه در اولین ساعت بامداد سه‌شنبه با یورش به منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار علاوه بر تیراندازی و ضرب و شتم خانه‌های کپری را تخریب کردند

همزمان با تخریب خانه‌های کپری مردم بی‌بضاعت چابهار که به گزارش شاهدان عینی همراه با «ضرب و جرج زنان و کودکان» بود، معاون فرماندار چابهار مدعی شد «خانه‌های کپری دست‌ساز چهره شهر را نازیبا می‌کند» و گفت که تخریب منازل کپری در چند منطقه چابهار برای تامین زمین برای «طرح دولتی نهضت مسکن» انجام شده است.

تخریب منازل کپری در حاشیه شهرهای چابهار و زاهدان پیش از این چندین بار از طریق آتش‌سوزی عمدی، تخریب با لودر و بیل مکانیکی و روشهای خشونت‌آمیز مشابه انجام شده است. حال‌وش و کمپین فعالین بلوچ تاکید دارند که این تخریب‌ها را «نیروهای سپاه و بسیج» انجام  می‌دهند.

محمد شاهوزهی، معاون فرماندار چابهار، تخریب منازل کپری در منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار را تایید کرد و آن را «رفع تصرف اراضی ملی در چابهار» خواند.

معاون فرماندار چابهار همچنین مدعی شد که برخی از ویدیوهای تخریب منازل کپری در چابهار مربوط به تخریب منازل کپری منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار نیست.

شاهوزهی همچنین ادعا کرد که تخریب این منازل کپری «ربطی به مجموعه سپاه پاسداران ندارد» و افزود: «سپاه در آن منطقه زمین ندارد و اداره کل راه و شهرسازی با مجوز شورای تامین برای رفع تصرف اراضی ملی اقدام می‌کند.»

معاون فرماندار چابهار همزمان با تاکید بر اینکه «رفع تصرف اراضی ملی همواره در دستور کار آن اداره کل و شهرداری با مجوز شورای تامین قرار دارد»، گفت: «اینکه افرادی با پلاستیک و کپرهای کوچک و دست‌ساز بخواهند در هر قسمت شهر ساکن شوند، پذیرفته نیست و چهره شهر را نازیبا می‌کند.»

همزمان حسینعلی کریمی، معاون املاک اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از اجرای «طرح نوروزی تشدید حفاظت از اراضی دولتی» با هدف «جلوگیری و تخریب ساخت و ساز» در اراضی دولتی این استان خبر داد و گفت که این طرح از ۲۵ اسفند ماه آغاز و تا ۲۰ فروردین ماه ادامه دارد.

بنابر اعلام مقام‌های رسمی در حال حاضر ۵۵ هزار نفر از مردم ساکن در شهر چابهار که شامل نزدیک به ۶۳ درصد از جمعیت این شهر است در «مناطق حاشیه» و «سکونتگاه‌های غیر رسمی» زندگی می‌کنند که در چابهار عمده این محله‌ها از منازل کپری ساخته شده است. 

به گزارش سایت حال‌‌وش که رویدادهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، «نیروهای سپاه پاسداران در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۱، با یورش به منطقه پشت جمعه بازار چابهار» علاوه بر تیراندازی و ضرب و شتم زنان و کودکان، اقدام به «تخریب منازل کپری شهروندان بی‌بضاعت» این منطقه کردند.

در ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، اعتراض ساکنان منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار که عمده آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند میان صدای شلیک گلوله و لودر و بیل‌های مکانیکی که مشغول تخریب این منازل کپری‌اند، قابل مشاهده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت حال‌ وش نیز از قول یکی از شاهدان عینی نوشت: «ساعت ۱۲ شب صدای تیراندازی آمد ما رفتیم ببینیم چی شده دیدیم نیروهای سپاهی پشت جمعه بازار شهرک صنعتی چابهار لودر آورده‌اند و دارند زنان را با شوکر می‌زنند، بچه‌ها و زنان خیلی ترسیده بودند و گریه می‌کردند.»

منابع مطلع گفتند که نیروهای سپاه پاسداران عملیات تخریب منازل کپری در منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار را از اولین دقایق بامداد سه‌شنبه ۹ اسفند آغاز کردند و تا ساعت ۳ و ۴۵ دقیقه بامداد در منطقه حضور داشتند و در این مدت علاوه بر ضرب و جرح تعدادی از مردم ساکن این منطقه از جمله ضرب و جرح زنان و دخترانی که به تخریب منازل خود معترض بودند، پس از تخریب کامل، منطقه را ترک کردند.

یک شاهد عینی با اشاره به فقر  مردم این منطقه به سایت حال وش گفت که «نیروهای سپاه به اعتراضات ساکنان این منطقه و حتی زنی که به تازگی زایمان کرده بود توجهی نکردند» و توجهی نداشتند که «این مردم از فقر و نداری در این منطقه در منازل کپری زندگی می‌کنند.»

به گفته شاهدان عینی سپاه پاسداران با همراهی شماری از نیروهای انتظامی و با چند دستگاه لودر و بیل مکانیکی «همه منازل کپری منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار» و حتی دستشویی‌ها و‌ حوض آب انبار این منطقه را در حالی با خاک یکسان کردند که «کودکان از ترس و تشنگی گریه می‌کردند».

سایت حال وش با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم این منطقه که با پول کارگری این کپرها را ساخته‌اند، افزود که نیروهای سپاه پاسداران حین تخریب منازل کپری این منطقه از چابهار گفتند که این زمین‌ها متعلق به سپاه است و مردم باید آن را تخلیه کنند.

این گزارش همچنین به ضرب و جرح و بی‌احترامی به زنان ساکن منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار اشاره کرد و از قول شاهدان عینی نوشت:«یک مامور سپاهی که لباس سفید داشت و به تخریب منازل نظارت می‌کرد به یکی از زنان سیلی زد و چند زن و دختر را هم با شوکر زدند.»

منابع محلی در سیستان و بلوچستان با اشاره به هزینه‌های سنگین مسکن و اجاره خانه در چابهار، گفتند که بسیاری از مردم  توان پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور اجاره مسکن را ندارند و  قشر فقیر در حاشیه این شهر بندری چابهار که عنوان «منطقه آزاد» را نیز دارد «کپرنشین» شده‌اند.