فرمانده متهم به «تجاوز جنسی» در چابهار، فقط به ۱۵ ماه زندان محکوم شد

حکم ۱۵ ماه زندان برای فرمانده متجاوز انتظامی چابهار در حالی صادر شده که مولوی عبدالغفار نقشبندی، افشاکننده، پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد ناپدید شده و فائزه براهوئی، از معترضان به این تجاوز، به ۳ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است

پنج ماه پس از افشای تجاوز فرمانده وقت انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد که «در پی شکایت یک شهروند از فرمانده انتظامی چابهار و پس از ارائه گزارش بخش‌های نظارتی مسئول مبنی بر روی دادن برخی تخلفات از طرف نامبرده در شهریورماه امسال، دادگاه نظامی سیستان و بلوچستان در حکمی ابراهیم کوچک‌زایی را به ۱۵ ماه حبس تعزیری و انفصال از خدمات دولتی و عمومی» محکوم کرده است.

حکم ۱۵ ماه زندان برای فرمانده انتظامی چابهار در حالی صادر شده است که مولوی عبدالغفار نقشبندی، روحانی اهل سنتی که اولین بار خبر تجاوز این فرمانده انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله را فاش کرد، بیش از سه ماه است که پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد و حضور در این دادگاه، ناپدید شده و فائزه براهوئی، یکی از معترضانی که خواهان محاکمه فرمانده متجاوز چابهار شده بود، به ۳ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است.

در گزارش روز جمعه ۲۸ بهمن مرکز رسانه قوه قضائیه عنوان شده که محکومیت ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار، «پس از تحقیقات دقیق صورت‌گرفته، شنیدن اظهارات شاکی پرونده و خانواده او و همچنین دفاعیات متهم، بررسی گزارش نهادهای نظارتی فراجا، گزارش پزشکی قانونی و سایر مستندات و ادله موجود و تکمیل تحقیقات در دادسرا و صدور کیفرخواست» صادر شده، اما در این گزارش به جزئیات پرونده هیچ اشاره‌ای نشده است.

این گزارش می‌افزاید که دادگاه نظامی یک استان سیستان و بلوچستان در ۱۲ آذر ۱۴۰۱، ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار، را «به استناد مواد ۵۵، ۷۸ و ۳۸ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و بند پ از ماده ۱۳۴ و ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی به جرم ایجاد جو بدبینی نسبت به نیروی انتظامی به ۱۵ ماه حبس و از باب تهیه صورتجلسه خلاف واقع به ۱۵ ماه حبس تعزیری و از جهت لغو دستور و تهدید نیز هر کدام به ۱۵ ماه حبس تعزیری» محکوم کرده است.

از میان سه حکم ۱۵ ماه حبس تعزیری صادره علیه ابراهیم کوچک‌زایی، بنابر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، فقط حکم اشد اجرا خواهد شد و چون هر سه حکم ۱۵ ماه است فقط یکی از احکام «۱۵ حبس تعزیری» در مورد این فرمانده انتظامی اجرا خواهد شد.

دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان همچنین فرمانده انتظامی چابهار را به «انفصال از خدمات دولتی و عمومی» محکوم کرده است، اما مرکز رسانه قوه قضائیه اشاره‌ای نکرده که این حکم انفصال دائمی خواهد بود یا برای مدت مشخصی صادر شده است.

در اطلاعیه قوه قضائیه همچنین آمده است که «حکم صادرشده قطعی و لازم‌الاجرا است» و پرونده ابراهیم کوچک‌زایی «در زمینه برخی اتهام‌های مطروحه دیگر»، در دیوان عالی کشور در حال بررسی و رسیدگی است.

مرکز رسانه قوه قضائیه در این اطلاعیه مدعی شده است که پس از طرح شکایت یک شهروند علیه فرمانده انتظامی چابهار، «دادگاه نظامی سیستان و بلوچستان بلافاصله و با قید فوریت موضوع را در دستور کار ویژه قرار داد و تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که تا زمان افشای تجاوز ابراهیم کوچک‌زایی فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ در داخل مرکز فرماندهی، هیچ یک از نهادهای حکومتی و مقام‌های استان سیستان و بلوچستان واکنشی به آن نشان نداده بودند و پس از افشا نیز، دو افشاگر تجاوز فرمانده انتظامی چابهار را بازداشت و زندانی کردند و همچنان حاضر به ارائه مصادیق اتهامی در پرونده این فرمانده نیستند.

طبق گزارش منابع آگاه محلی سیستان و بلوچستان از جمله کارزار فعالان بلوچ، «سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چاهار، روز ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ به بهانه بازجویی از این دختر که اهل شهر دشتیاری از توابع چابهار است، این دختر نوجوان را به اتاق استراحت خود در محل کارش برده و به او تجاوز کرده است».

اولین بار، عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک استان سیستان و بلوچستان، روز ۴ مهر با انتشار بیانیه‌ای، «تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ» را تایید کرد.

در بیانیه مولوی نقشبندی آمده بود: «پس از تحقیق و بررسی و گفت‌وگو با خود خانواده و شنیدن سخنان دختر کودک، زوایایِ پنهانِ این جنایتِ نابخشودنی برای بنده محرز شده است.»

اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بلافاصله خانواده این دختر ۱۵ ساله را تحت فشار قرار دادند و تهدید کردند و در آذر ماه نیز مولوی عبدالغفار نقشبندی را به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار کردند. به گفته حسن امینی، از روحانیان اهل سنت کردستان، و همچنین پدر عبدالغفار نقشبندی، از زمان احضار و مراجعه این روحانی جوان اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت مشهد تاکنون با گذشت دو ماه، هیچ خبری از سرنوشت، محل نگهداری و وضعیت جسمی او در دست نیست.

فائزه براهوئی نیز که در جریان تجمع اعتراضی خواستار محاکمه «ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده متجاوز چابهار» شده بود، ماه‌ها در بازداشت بود و قوه قضائیه این دختر معترض را به ۳ سال و ۶ ماه زندان محکوم کرد.

علاوه بر این، مردم زاهدان در دهم مهر، قصد برگزاری تجمعی برای اعتراض به «تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به دختر نوجوان بلوچ» و همچنین اعتراض به کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد داشتند که نیروهای امنیتی و انتظامی به طور مستقیم به سوی آن‌ها شلیک کردند.

«جمعه خونین زاهدان» در دهم مهر ماه نیز بخشی از واکنش جمهوری اسلامی به افشای تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ بود، فرمانده متجاوزی که حالا با گذشت بیش از پنج ماه فقط به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است.