نیروهای سپاه خانه‌های کپری حاشیه‌نشینان چابهار را خراب کردند

نیروهای سپاه پاسداران به سمت زنان و کودکان کپرنشین تیراندازی کرده و آن‌ها کتک زدند

نیروهای سپاه پاسداران بامداد سه‌شنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۱، با یورش به منطقه پشت جمعه‌بازار چابهار علاوه بر تیراندازی و ضرب‌و شتم زنان، خانه‌های کپری مردم را خراب کردند.

خبرگزاری حال‌وش با اعلام این خبر، به نقل از یک شاهد عینی در این باره نوشت: «ساعت ۱۲ شب صدای تیراندازی بود. ما رفتیم ببینیم چی شده که دیدیم نیروهای سپاهی پشت جمعه‌بازار شهرک صنعتی چابهار لودر آورده‌اند و زنان را با شوکر می‌زنند. بچه‌ها و زنان خیلی ترسیده بودند و گریه می‌کردند. حتی یک زن به‌تازگی زایمان کرده بود. اصلا فکر نکردند این مردم از فقر و نداری اینجا در کپر زندگی می‌کنند.»

به گفته شاهدان عینی، نیروهای سپاه پاسداران دوشنبه شب همه خانه‌ها و حتی دستشویی‌ها و حوض‌ آب‌انبارها را خراب کردند. در ویدیوهای منتشرشده صدای فریاد و گریه زنان و کودکان شنیده می‌شود. شاهدان می‌گویند که کودکان از ترس، تشنگی و گرمای هوا به گریه افتاده بودند.

افرادی که در این منطقه به کپرنشینی روی آورده‌اند، از اقشار فقیر جامعه‌اند که به دلیل گرانی خانه تنها توانسته‌اند این چاردیواری‌های کپری را برای خود و خانواده‌هایشان مهیا کنند. اکنون ماموران سپاه مدعی‌اند که این زمین‌ها مال سپاه است و شهروندان بومی آن منطقه حق ندارند آنجا زندگی کنند.

سپاهی‌ها در این حمله شبانه با بی‌احترامی، ضرب‌وشتم و تیراندازی به سمت خانه‌ها، ساکنان را از منازلشان بیرون کردند. یک شاهد عینی در این مورد می‌گوید: «یک مامور سپاهی که لباس سفید داشت و بر تخریب منازل نظارت می‌کرد، به یک زن سیلی زد، چند زن و دختر دیگر را هم با شوکر زدند. ماموران سپاه از ساعت ۱۲ شب تا ۳:۴۵ اینجا بودند و همه‌چیز را با خاک یکسان کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال‌وش در همین راستا گزارش داد که قشر فقیر به علت هزینه‌های سنگین مسکن و پول‌ پیش زیاد خانه‌ در چابهار توان پرداخت این هزینه‌های سرسام‌آور را ندارند و مردم زیادی در حاشیه این شهر کپرنشین شده‌اند.

این چندین بار در ماه‌‌های گذشته است که نیروهای سپاه و بسیج منازل کپری مردم حاشیه‌نشین را بدون در نظر گرفتن مکانی برای زندگی آنان تخریب می‌کنند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ابراهیم رئیسی شهریور ۱۴۰۰ در سفر به یکی از مناطق کپرنشین چابهار اعلام کرده بود که وضعیت زندگی کپرنشینان این منطقه باید ساماندهی شود. ابراهیم رئیسی در دیدار با حاشیه‌نشینان منطقه میرآباد چابهار گفته بود: «‌باید زودتر وضعیت کپرنشینان ساماندهی شود. شکل کپرنشینی بسیار بد است و نشان از رسیدگی نشدن به وضعیت مردم دارد؛ اما همین که بسیج و سپاه و ارگان‌ها در بخش‌های مختلف برای ساماندهی اقدام کرده‌اند، تشکر می‌کنم.»