طالبان: حدود ۸۰ تن از شهروندان افغانستان در آب‌های ایتالیا غرق شدند

گروه‌های امدادرسان گفتند که بیشتر مسافران قایق غرق‌شده از کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق‌ بوده‌اند

ایتالیا از اصلی‌ترین گذرگاه‌های ارتباطی از طریق دریا به اروپا و از خطرناک‌ترین مسیرها برای قاچاق انسان است- ALESSANDRO SERRANO/ AFP

وزارت خارجه طالبان روز سه‌شنبه ۹ اسفند (۲۸ ژانویه) اعلام کرد که نزدیک به ۸۰ تن از شهروندان افغانستان، ازجمله زنان و کودکان، در آب‌های جنوب ایتالیا غرق شدند.

براساس بیانیه وزارت خارجه طالبان، این شهروندان افغان با قایق چوبی از ترکیه به سمت ایتالیا در حرکت بودند.

در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه از نهادهای خیریه، به‌ویژه صلیب سرخ می‌خواهد که برای جست‌وجو و انتقال اجساد افغان‌های غرق‌شده در آب‌های جنوبی ایتالیا براساس وظیفه انسانی، مسئولیت خود را ایفا کنند.»

علاء‌الدین محب‌زاده ۲۵ ساعت از آلمان به ایتالیا رانندگی کرده است تا خود را به سردخانه موقتی برساند که در یک استادیوم ورزشی برپا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که عمه‌اش و دو تن از فرزندان او جان باخته‌اند، اما یک کودک پنج‌ساله از این خانواده زنده مانده که اینک در یک مرکز اسکان داده شده است.

محب‌زاده افزود:‌ «ما در حال بررسی امکان فرستادن اجساد آن‌ها به افغانستانیم و اینجا بلاتکلیف مانده‌ایم و نمی‌دانیم که چه باید بکنیم.»

به گزارش «ام‌ئی‌او» (MEO) اوایل روز یکشنبه گذشته، در اثر برخورد قایق چوبی با یک صخره، دست‌کم ۶۵ تن، ازجمله ۱۴ کودک خردسال، جان باختند.

به گزارش این رسانه، تاکنون ۸۰ تن از سرنشینان این قایق جان سالم به‌در برده‌اند، اما بیم آن وجود دارد که ده‌ها تن جان‌ خود را از دست داده باشند.

بازماندگان این حادثه مدعی شدند که قایق هفته گذشته هنگام حرکت از ازمیر ترکیه حدود ۱۷۰ تن را در خود جای داده است.

گروه‌های امدادرسان گفتند که بیشتر مسافران از کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق‌اند.

ایتالیا از اصلی‌ترین گذرگاه‌های ارتباطی از طریق دریا به اروپا است و از خطرناک‌ترین مسیرها برای قاچاق انسان نیز شناخته می‌شود.

دولت راستگرای ایتالیا به نخست‌وزیری جورجیا ملونی که در اکتبر به قدرت رسید، از مخالفان ورود مهاجران از طریق ایتالیا به اروپا است.

همزمان با این حادثه اخیر، ملونی در نامه‌ای به رهبران کشورهای اروپا، خواستار اقدامی سریع برای پاسخ به مشکل طولانی‌مدت مهاجران شد. او بر جلوگیری از قاچاق انسان در اروپا تاکید کرد.

او گفت:‌ «نکته این است که هرقدر افراد بیشتری به‌سمت اروپا به می‌روند، خطر مرگ بیشتر است.»

فقر و بیکاری در افغانستان به بالاترین حد رسیده است و بسیاری از شهروندان به سفر قاچاقی به ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی اقدام می‌کنند. متقاضیان سفر قاچاقی مجبورند مبالغ هنگفتی به قاچاق‌بران انسان پرداخت کنند و در برخی مواقع هم در مسیر جان می‌دهند.

طالبان بیش از یک سال و نیم است که بر افغانستان حاکمیت دارند و در این مدت اقدام‌ موثری برای مهار و یا لااقل کاهش فقر و بیکاری انجام نداده‌اند.

بیشتر از جهان