ناپدید و کشته شدن شماری از شهروندان افغانستان در سفر قاچاقی به پاکستان

میزان تقاضا برای سفر قاچاقی در افغانستان بالا است و طالبان صدور گذرنامه به‌شدت محدود کرده‌اند

این مسافران از قوم هزاره و ازبیک بودند- شبکه‌های اجتماعی

یک منبع محلی روز دوشنبه ۱۲ دی (۲ ژانویه) ادعا کرد که از ۲۱ شهروند افغانستان که قاچاقی به پاکستان سفر می‌کردند، خبری در دست نیست و تنها جسد سه تن از آن‌ها پیدا شده است.

این منبع به ایندیپندنت فارسی گفت که این ۲۱ نفر از جمله برادر او چهار روز قبل، پس از اینکه مرزبانان پاکستانی از عبور آنان از مرز اسپین‌بولدک استان قندهار ممانعت کردند، مجبور شدند با کمک قاچاق‌بر انسان، از طریق کوه‌ها به پاکستان سفر کنند.

این منبع افزود که این افراد همه از قوم هزاره یا ازبیک بودند و یکی از اجساد پیداشده متعلق به برادر او است.

به گفته‌ این منبع، او نیز قصد داشت قاچاقی به پاکستان برود، اما خودرو قاچاق‌بر تنها برای ۲۱ نفر ظرفیت داشت و او از سفر بازماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «با جسد برادرم، تا حالا سه جسد پیدا شده و احتمالا جسدهای دیگر هنوز دست نظامیان پاکستانی است. نظامیان پاکستان به‌دلیل اینکه هزاره بودیم، به ما اجازه عبور از مرز اسپین‌بولدک را ندادند و به همین دلیل این افراد مجبور شدند قاچاقی به پاکستان بروند.»

به گفته‌ او، وقتی اعضای خانواده متقاضیان سفر قاچاقی به پاکستان از قاچاق‌بر در مورد سرنوشت بستگانشان پرسیدند، پاسخی نگرفتند و به همین دلیل از این فرد به پلیس پاکستان شکایت کردند.

به روایت این منبع، پلیس پاکستان این قاچاق‌بر را بازداشت کرد، اما او با گذاشتن سند خانه خود به‌عنوان وثیقه از زندان کویته پاکستان آزاد شد. در پی تداوم فشار خانواده‌ مفقودشدگان، او مجبور شد محل اجساد را به یکی از روحانیون دینی کویته اطلاع دهد و این فرد نیز این اطلاعات را در اختیار پلیس پاکستان گذاشت.

این منبع افزود که پلیس پاکستان موقعیت جسدها و سرنوشت مفقودشدگان را می‌داند اما این اطلاعات را با خانواده‌های این افراد در میان نگذاشته و مشخص نیست که این افراد را چه کسی یا چه گروهی کشته و تلاش برای آگاهی از جزئیات ماجرا ناکام مانده است.

گزارش‌هایی تایید نشده‌ای از مرز اسپین‌بولدک استان قندهار در جنوب افغانستان وجود دارد که یک شهروند هزاره افغانستان پس از آنکه مرزبانان پاکستانی او را ضرب‌وشتم کردند، کشته و جسدش به کویته منتقل شده است.

طالبان بیش از ۱۶ ماه است که بر افغانستان حکومت دارند و در این مدت شمار زیادی از افغان‌ها به‌ دلیل فقر، بیکاری و ترس از حملات انتقام‌جویانه طالبان، با عبور غیرقانونی از مرزها، کشور خود را ترک کرده‌اند. تقاضا برای سفر قاچاقی در میان شهروندان افغان که زیر سایه طالبان زندگی می‌کنند، بالا است و طالبان صدور گذرنامه را هم محدود کرده‌اند. این موضوع باعث شده است بسیاری از افغان‌ها از طریق قاچاق‌بر انسان شانس خود را برای خروج بیازمایند.

بیشتر از جهان