اسرائیل چگونه و از چه مسیرهایی می‌تواند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند؟

جنگنده‌های اسرائیلی دو مسیر اصلی و سه گزینه احتمالی برای سوخت‌گیری و رسیدن به حریم‌ هوایی ایران دارند

راکتور آب سنگین اراک، مراکز اصفهان، مرکز تحقیقات هسته‌ای بناب، رامسر و تاسیسات پارچین ممکن است هدف قرار گیرد - Nevatim Air Base, Israel

ظرف روزهای گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مجموعه نشست‌های محرمانه‌ای را با اعضای ارشد کابینه و شماری از مقام‌های بلند‌پایه نظامی-اطلاعاتی اسرائیل، برای بررسی طرح حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران برگزار کرده است.

در این میان، روزنامه اورشلیم‌ پست روز شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفندماه)، در گزارشی به این پرسش پرداخت که اگر ارتش اسرائیل، در نهایت مراکز و تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد، این حمله چگونه و از چه مسیرهایی انجام خواهد شد؟

به‌نوشته اورشلیم‌ پست، به‌نظر می‌رسد جنگنده‌های پیشرفته اف۳۵اس (F-35s) ارتش اسرائیل نقش محوری در حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران ایفا می‌کنند.

جنگنده‌های رادارگریز اف۳۵اس، هرچند کوچک‌اند و به‌نسبت، بمب‌ها و مهمات کم‌تری حمل می‌کنند، اما قابلیت‌های فنی نظامی ویژه‌ای دارند که برای عملیات‌های برق‌آسا و غافل‌گیرکننده، گزینه‌های مطلوبی به‌شمار می‌روند.

جنگنده‌های اسرائیلی برای اینکه به آسمان ایران برسند نیاز به سوخت‌گیری دارند. به‌نوشته اورشلیم‌ پست، مقام‌های نظامی اسرائيل سه گزینه را بررسی کرده‌اند. گزینه اول، استفاده از بوئینگ‌های ۷۰۷ قدیمی است که هرچند بهترین گزینه به‌شمار نمی‌روند، اما به‌لحاظ فنی و نظامی امکان سوخت‌گیری در آسمان را برای نیروی هوایی اسرائيل فراهم می‌کنند.

ارتش اسرائيل برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های خود دو گزینه احتمالی دیگر هم دارد. نخست اینکه اگر حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران، با مشارکت یا همکاری ایالات متحده انجام شود، فرماندهان ارتش اسرائيل می‌‌توانند روی هواپیماهای سوخت‌رسان پیشرفته آمریکا حساب باز کنند.

گزینه احتمالی دیگر، استفاده از پایگاه‌های نظامی کشورهای خلیج فارس است، به‌گونه‌ای که جنگنده‌های اسرائیلی قبل از حمله نهایی به اهداف خود در خاک ایران، ابتدا در پایگاه‌های منطقه سوخت‌گیری کنند.

اورشلیم‌ پست در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از کارشناسان نظامی نوشت: «جنگنده‌های اسرائیلی همچنین این امکان را دارند که موشک‌های دوربرد را از فاصله‌های زیاد شلیک کنند، به‌گونه‌ای که از برد و توان پدافند دفاع هوایی ایران خارج باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگنده‌های اسرائیلی همچنین می‌توانند در امتداد کریدور سوریه-ترکیه و سوریه-عراق حرکت کنند و در نهایت، با استفاده از حریم هوایی عراق، خود را به ایران برسانند.

به‌نوشته اورشلیم‌ پست، عراق نیروی هوایی ضعیفی دارد و هرچند دوستی چندانی هم با اسرائیل ندارد، اما از هنگام سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، دشمنی مشخص و خاصی هم با اسرائیل نداشته است.

به‌ نوشته اورشلیم‌ پست، علاوه بر مراکز زیرزمینی نظامی حکومت ایران، سایر اهداف آشکار مانند راکتور آب سنگین اراک، تاسیسات مختلف اصفهان، مرکز تحقیقات هسته‌ای بناب، رامسر و تهران و همچین تاسیسات هسته‌ای-نظامی دیگر مانند پارچین ممکن است هدف قرار گیرند.

اورشلیم‌ پست در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از یکی از مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل، بدون ذکر نام نوشت هرگونه کمک یا همراهی ایالات متحده در طرح حمله احتمالی به مراکز هسته‌ای حکومت ایران مطلوب است. اما اسرائیل منتظر کشورهای دیگر نمی‌ماند و اگر لازم شد خودش به‌تنهایی می‌تواند مراکز هسته‌ای حکومت ایران را هدف قرار دهد.