نتانیاهو: حمله به نفتکش اسرائیلی کار حکومت ایران بود

در روزهای گذشته سامانه‌های هوایی بدون سرنشین به یک نفتکش در دریای عرب حمله کردند

شرکت امنیت دریایی بریتانیا احتمال داده بود که حمله به نفتکش اسرائیلی را تهران ترتیب داده باشد ـ AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که ایران مسئول حمله گزارش‌شده به نفتکش این کشور در روز‌های گذشته است.

به گزارش العربیه، نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه گفت: «ایران بار دیگر به یک نفتکش در خلیج [فارس] حمله کرد و به آزادی کشتیرانی بین‌المللی آسیب رساند.»

در روز شنبه، حمله به نفتکشی با پرچم لیبریا از سوی کاپیتان این کشتی تایید شده بود. او گفت که در روز دهم فوریه هنگام عبور از دریای عرب یک شیء هوابرد به کشتی آسیب جزئی وارد کرده است.

پایگاه‌های اطلاعاتی کشتیرانی این نفتکش را به زودیاک مریتایم Zodiac Maritime  مرتبط می‌دانند که از سوی غول کشتیرانی اسرائیلی به نام آیال اوفر Eyal Ofer کنترل می‌شود.

پیشتر منابع دفاعی و امنیتی منطقه گمانه‌زنی کرده بودند که این حمله از سوی ایران انجام شده، اما در مورد این حادثه اظهارنظر قطعی نکردند.

آمبری اینتلیجنس (شرکت امنیت دریایی بریتانیا) نیز اعلام کرده بود که سامانه‌های هوایی بدون سرنشین به دو نفتکش و یک کشتی فله‌بر در دریای عرب حمله کرده‌اند. این سازمان ارزیابی کرده‌ بود که تهران این حمله را انجام داده و دو کشتی تجاری متعلق به اسرائیل و امارات بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، روزنامه «تایمز آو اسرائیل» با انتشار گزارشی احتمال دست داشتن تهران در حمله به نفتکش اسرائیلی را طرح کرد و نوشت که در این حمله به غیر از پهپاد انتحاری از قایق‌های تندرو نیز استفاده شده است.

جمهوری اسلامی همواره اتهاماتی را که پشت حملات مشابه در چند سال گذشته بوده رد می‌کند. با این حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این بارها با حمله به نفتکش‌های متعلق به کشورهای دیگر، به ایجاد اختلال در صنعت کشتیرانی منطقه خاورمیانه اقدام کرده است.

تهران و تل‌آویو سال‌ها است به صورت غیرمستقیم در خاورمیانه با یکدیگر در حال نزاع و درگیری‌اند. جمهوری اسلامی پیش‌تر با برخی هواپیماهای بدون ‌سرنشین خود، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را که در اطراف منطقه حرکت می‌کردند، هدف گرفته بود.

اسرائیل بامداد یکشنبه، ۳۰ بهمن، یک مجتمع امنیتی بزرگ و تحت حفاظت شدید در نزدیکی تأسیسات جمهوری اسلامی در دمشق را مورد حمله موشکی قرار داد.

 ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را مسئول مجموعه حملات سال ۲۰۱۹ به سواحل امارات متحده عربی می‌داند. در سال ۲۰۲۱ نیز در حمله مشکوک هواپیمای بدون سرنشین ایران به نفتکش وابسته به اسرائیل در عمان، دو سرنشین آن کشتی کشته شدند.

تمایل جمهوری اسلامی ایران به انجام اقداماتی که صنعت کشتیرانی در منطقه خاورمیانه را به خطر بیاندازد، در سخنرانی روز پنجشنبه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیده می‌شد. او در این سخنرانی بار دیگر منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه را تهدید کرد و گفت در صورت تعلل در استخراج نفت و گاز از آب‌های متعلق به لبنان، اجازه ادامه فعالیت نفتی و گازی اسرائیل در میدان گازی کاریش را نخواهد داد.