حامی مالی حزب‌الله لبنان در فرودگاه بخارست بازداشت شد

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ محمدابراهیم بزی را «تروریست جهانی» نامید

بزی ۵۸ ساله میلیون‌ها دلار به حزب‌الله لبنان ارسال کرده است ـ AFP

یک شهروند لبنانی - بلژیکی که از حامیان اصلی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله است، روز جمعه در بخارست، پایتخت رومانی، دستگیر شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، محمدابراهیم بزی ۵۸ ساله، در طول سال‌ها میلیون‌ها دلار به حزب‌الله لبنان ارسال کرده است. ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ او را به‌عنوان «تروریست جهانی» شناخت و سپس ۱۰ میلیون دلار برای مطلع کردن پلیس از محل نگهداری او تعیین شد.

بریون پیس، دادستان ایالات متحده در بروکلین، گفت که استرداد بزی و همچنین هم‌دست او طلال شاهین، شهروند لبنانی ۷۸ ساله، براساس اتهام‌های مندرج در کیفرخواستی که ماه گذشته در دادگاه فدرال بروکلین پیگیری شد صورت گرفته است.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محمد بزی فکر می‌کرد که می‌تواند مخفیانه و بدون اینکه شناسایی شود یا مورد پیگرد قانونی قراربگیرد صدها هزار دلار را از ایالات متحده به لبنان منتقل کند. بازداشت او ثابت می‌کند که چنین تصوری اشتباه است.»

اتهام‌های مطرح شده علیه بزی و شاهین، شامل «اقدام برای وادار کردن افراد آمریکایی به انجام معاملات غیرقانونی به‌‌منظور توطئه تروریستی و پول‌شویی جهانی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست اداره مبارزه با مواد مخدر در نیوجرسی درباره بازداشت این دو نفر گفت: «متهمان تلاش کردند که به حزب‌الله، یک سازمان تروریستی خارجی که مسئول مرگ و ویرانی است، کمک مالی بدهند.»

بر اساس اعلامیه‌ای که درباره بازداشت بزی صادر شده است، پلیس رومانی پس از ورود او به بخارست در روز جمعه، او و همدستش را بازداشت کرد.

بنا بر اعلام مقام‌های ایالات متحده، این دو نفر و همچنین افرادی که در میشیگان قصد همکاری با آن‌ها به‌منظور انتقال مخفیانه صدها هزار دلار درآمد از ایالات متحده به لبنان را داشتند، پیگیری شدند. مکالمه‌های ضبط شده این افراد نشان داده بود که آن‌ها راه‌های متعددی را برای پول‌شویی و پنهان ماندن انتقال پول به لبنان پیشنهاد می‌کردند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ پنج شرکت در اروپا، آفریقا و خاورمیانه را به‌دلیل فعالیت‌های اقتصادی محمدابراهیم بزی تحریم کرد. یکی از این شرکت‌ها که در حوزه انرژی فعال است در بلژیک قرار دارد، دیگری یک شرکت نفتی ثبت شده در گامبیا است و سه شرکت دیگر در لبنان مستقرند.

در آن زمان،‌ استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که تحریم این افراد و شرکت‌ها بیانگر «عملکرد شرم‌آور حزب‌الله و حکومت ایران است.» او در کنار انتقاد از حمایت مالی از حزب‌الله لبنان، بزی را متهم کرد که به بهبود روابط میان ایران و گامبیا کمک کرده است.

بیشتر از جهان