نظرسنجی: اکثر ایرانیان خواهان رابطه با اسرائیل و مخالف حزب‌الله‌اند

وزارت خارجه اسرائیل سفارش یک نظرسنجی از ایرانیان درمورد نظراتشان راجع‌به اسرائيل را داده است 

براساس این نظرسنجی، درضمن، اکثریت ایرانیان، اسرائیل را مکان خوبی برای زندگی دانسته‌اند و ۸۳ درصد گفته‌اند می‌توانند دست‌کم یک چیز را نام ببرند که ایران می‌تواند از اسرائیل بیاموزد- ATTA KENARE / AFP

وزارت خارجه اسرائیل برای اولین‌بار پس از سال‌ها نظرسنجی‌ای درمورد شهروندان ایران سفارش داده است که نتایج آن نشان می‌دهد اکثریت ایرانیان، اسرائیل را کشور خوبی برای زندگی می‌دانند و خواهان ترمیم روابط بین دو کشورند. اکثریت بزرگی از ایرانیان درضمن، با تامین بودجه حز‌ب‌الله لبنان ازسوی ایران مخالف‌اند. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از ایرانیان می‌خواهند از اسرائیل برای بهبود کشور در فردای سقوط جمهوری اسلامی درس بگیرند.

به گزارش نشریه یدیعوت آخرونوت،‌ این نظرسنجی را موسسه «ایپسوس» به‌سفارش وزارت خارجه اسرائیل و به‌صورت تلفنی انجام داده است. ایپسوس که در پاریس مستقر است، از نهادهای معتبر پژوهشی به‌شمار می‌رود. یک متخصص امر نظرسنجی به ایندیپندنت فارسی گفت: «باید جزئیات را مشاهده کرد، اما ایپسوس نهاد بسیار معتبری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نتایج این نظرسنجی، اکثریت گفته‌اند از قطع روابط بین ایران و اسرائيل متاسف‌اند؛ اما اکثریت قاطع‌‌تر ۸۶درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواهان توقف کمک ایران به حزب‌الله شده‌اند، گروه شیعه لبنانی که جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران بنیان نهاده‌اند و همچنان از آن حمایت گسترده مالی و نظامی می‌کنند. براساس این نظرسنجی، درضمن، اکثریت ایرانیان، اسرائیل را مکان خوبی برای زندگی دانسته‌اند و ۸۳ درصد گفته‌اند می‌توانند دست‌کم یک چیز را نام ببرند که ایران می‌تواند از اسرائیل بیاموزد. 

ایران در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی روابطی گسترده با اسرائیل داشت، هرچند که روابط دو کشور از نظر دیپلماتیک، رسمی و کامل نبود؛ در آن زمان روابط و همکاری گسترده تجاری، گردشگری و اطلاعاتی بین دو کشور برقرار بود و درعین‌حال، شاه از حقوق فلسطینی‌ها نیز پشتیبانی می‌کرد. او پس از سال ۱۹۶۷ از اسرائیل به‌شدت بابت اشغال سرزمین‌های فلسطینی انتقاد کرد و در این راستا به یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، کمک مالی کرد. دولت ایران در آن‌ سال‌ها برای میانجیگری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تلاش می‌کرد.