مجلس اعیان بریتانیا خواهان مواضع قاطع‌تر دولت سوناک در قبال حکومت ایران شد

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، دخالت نظامی ایران در جنگ اوکراین، سرکوب خونین اعتراض‌ها و تهدیدهای سپاه پاسداران در نشست مجلس اعیان مطرح شد

مجلس اعیان بریتانیا روز پنجشنبه یک جلسه ويژه درباره وضعیت کنونی ایران و سیاست خارجی دولت بریتانیا در قبال حکومت ایران تشکیل داد. لردهای مجلس اعیان خواهان اتخاذ سیاست‌ها و مواضع قاطع‌تر حزب محافظه‌کار حاکم در برابر حکومت ایران شدند.

در این نشست ویژه که با حضور نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، ریشی سوناک، برگزار شد، نمایندگان مجلس اعیان با جزئيات درباره طیف وسیعی از اقدام‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی حکومت ایران و پیامد سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده تهران برای امنیت بریتانیا، اروپا و منطقه گفت‌وگو کردند.

لردهای مجلس اعیان در جلسه ويژه روز پنجشنبه ۲۳ فوریه (چهارم اسفند‌ماه)، ضمن اشاره به ارزش‌های بریتانیا و اصول سیاست خارجی این کشور، خواهان برخورد قاطع‌ و محکم دولت بریتانیا با حکومت ایران شدند.

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شکست مذاکرات برجام، دخالت نظامی حکومت ایران در جنگ اوکراین، سرکوب شدید و خونین اعتراض‌های سراسری، تهدیدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای امنیت بریتانیا، تهدید روزنامه‌نگاران ایرانی در خاک بریتانیا، کاهش بودجه سرویس فارسی بی‌بی‌سی، ازجمله مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که در نشست روز پنجشنبه در مجلس اعیان بریتانیا مطرح شد. لردهای مجلس اعیان از دولت بریتانیا خواستند سیاست دولت درباره تک‌تک این موضوع‌ها تشریح شود.

لردهای مجلس اعیان بریتانیا در جلسه ويژه روز پنجشنبه همچنین بخش زیادی از صحبت‌های خود را به اقدام‌های سرکوبگرانه حکومت ایران در قبال معترضان در این کشور اختصاص دادند و از دولت ریشی‌ سوناک خواستند با توجه به اولویت حقوق بشر برای وزارت خارجه بریتانیا، درباره سرکوب گسترده و خونین اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران واکنش جدی‌تری داشته باشد. لردها خواهان تامین امنیت روزنامه‌نگاران و کنشگران ایرانی در بریتانیا شدند و کاهش بودجه سرویس فارسی بی‌بی‌سی را اقدامی اشتباه توصیف کردند که باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت‌های خودسرانه فعالان سیاسی، شکنجه متهمان، برگزاری دادگاه‌های نمایشی و ناعادلانه و صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، ازجمله مهم‌ترین مواردی بود که به‌عنوان نقض مستمر و شدید حقوق بشر در ایران به آن‌ها اشاره شد.

در جلسه روز پنجشنبه همچنین چند مرتبه به حکم اعدام علیرضا اکبری، از مقام‌های سابق امنیتی جمهوری اسلامی و شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی که ماه پیش به اجرا درآمد، اشاره شد. علیرضا اکبری در دی‌ماه گذشته به‌اتهام جاسوسی در زندان به دار آویخته شد.

هرچند نمایندگان مجلس اعیان بریتانیا روز پنجشنبه از سیاست‌های حزب حاکم بریتانیا در قبال حکومت ایران انتقاد کردند، اما گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار حاکم همچنان خواهان حفظ کانال‌های ارتباطی با حکومت ایران است و از اتخاذ سیاست‌های قاطع‌تر، برای مثال قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی یا پایان رسمی مذاکرات برجام، خودداری می‌کند.

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف روز چهارشنبه در گزارشی نوشت دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، به دولت بریتانیا فشار می‌آورد تا به‌رغم حمایت وزارت کشور بریتانیا از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، این اقدام پیگیری نشود. به نوشته این روزنامه، دولت بایدن اعتقاد دارد بریتانیا می‌تواند نقشی مهمی در پیشبرد مذاکرات با حکومت ایران داشته باشد و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، این توانایی را تضعیف می‌کند.