رویترز: هدف حمله به دمشق، جلسه تسلیحاتی مقام‌های ایران و سوریه بود

به گفته یک منبع نزدیک به دمشق، یک مهندس سوری و یک مقام ایرانی که عالی‌رتبه نبود کشته شدند

جمهوری اسلامی ایران حضوری گسترده در سوریه دارد و پای حزب‌الله لبنان و گروه‌های متحد عراقی را نیز به این کشور باز کرده است ـ REUTERS

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند حمله راکتی روز یکشنبه اسرائیل به دمشق، پایتخت سوریه، به مجموعه‌ای برخورد کرده است که در آن مقام‌های جمهوری اسلامی ایران جلسه‌ای به‌منظور پیشبرد ظرفیت‌های پهپادی و موشکی متحدان این حکومت در سوریه برگزار می‌کردند؛ رویترز این گزارش را روز چهارشنبه، ۲۲ فوریه (سوم اسفند)، منتشر کرد. 

جمهوری اسلامی ایران حضوری گسترده در سوریه دارد و پای حزب‌الله لبنان و گروه‌های متحد عراقی را نیز به این کشور باز کرده است. در این شرایط، اسرائیل معمولا با حمله‌های هوایی، از فعالیت این گروه‌ها و نزدیک شدن‌ آنان به مرزهای خود، جلوگیری می‌کند. 

یک منبع نزدیک به دولت سوریه و مطلع از جزئیات حمله یکشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، به رویترز گفت این حمله گردهمایی‌ای را با حضور کارشناسان فنی ایران و سوریه با موضوع تولید پهپاد، هدف گرفته بود. این منبع تاکید کرد که هیچ مقام عالی‌رتبه ایرانی در این حمله کشته نشده است. برخی از گزارش‌های اولیه خبر از کشته شدن احتمالی اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس، در این حمله می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع به رویترز گفت: «این حمله، مرکزی را که جلسه در آن برگزار می‌شد، و نیز آپارتمانی را در یک ساختمان مسکونی، هدف گرفت. یک مهندس سوری و یک مقام ایرانی که عالی‌رتبه نبود، کشته شدند.»

این حمله مدت کوتاهی پس از نیمه‌شب یکشنبه رخ داد و چندین منطقه را در دمشق هدف قرار داد. مجموعا پنج نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند که برخی از آنان، شهروندان غیرنظامی بودند. دولت سوریه به سرعت اسرائیل را مسئول این حمله دانست. 

یک مقام نظامی اسرائیل به رویترز گفت نقش اسرائیل را تایید یا تکذیب نمی‌کند، اما مدعی شد که دلیل بخشی از تلفات‌، اشتباه آتش ضدهوایی سوریه بوده‌ است. 

نگرانی‌های آمریکا و اسرائیل از گسترش فعالیت‌های پهپادی ایران در منطقه، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. نیروهای آمریکا هفته گذشته یک پهپاد ساخت ایران را سرنگون کردند که بر فراز پایگاهی در شمال شرق سوریه که میزبان سربازان آمریکایی است، پرواز می‌کرد.

بیشتر از جهان