«مرگبارترین» حمله اسرائیل به دمشق؛ هدف: جمهوری اسلامی

گفته می‌شود این حمله با هدف تخریب تاسیسات جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در سوریه انجام گرفته است

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد در این حمله یک ساختمان ۱۰ طبقه به‌شدت آسیب دیده است‌ــ AFP

حمله موشکی بامداد یکشنبه اسرائیل به اهداف ایران و حزب‌الله در دمشق سوریه، به کشته شدن ۱۵ نفر منجر شد. در اثر این حمله یک ساختمان که گفته می‌شود محل استقرار دستگاه‌های امنیتی بود، نیز ویران شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «این حمله که نزدیک یک مرکز فرهنگی ایران انجام گرفت، به کشته شدن ۱۵ نفر از جمله غیرنظامیان منجر شد. موشک‌های اسرائیل اهدافی از جمله شبه‌نظامیان ایرانی و حزب‌الله لبنان را هدف قرار دادند.»

به گزارش رویترز، در این حمله ساختمانی در محله کفر سوزا در مرکز دمشق در نزدیکی یک مجتمع امنیتی بزرگ و تحت حفاظت شدید در نزدیکی تأسیسات جمهوری اسلامی مورد اصابت قرار گرفت.

ارتش سوریه شمار کشته‌شدگان را پنج نفر دانسته و اعلام کرده است که در این حمله چهار غیرنظامی و یک سرباز کشته شدند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این حمله را به‌شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی و نهادهای مسئول بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست نسبت به «تجاوز» اسرائیل به یک عضو سازمان ملل متحد واکنش فوری، جدی و مؤثرنشان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول بیش از یک دهه جنگ در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی علیه همسایه خود انجام داده است که اغلب مواضع ارتش این کشور، نیروهای ایرانی و حزب‌الله را هدف گرفته اما به‌ندرت به مناطق مسکونی پایتخت حمله کرده است.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای با تایید این حمله اعلام کرد: «در ساعت ۲۲ دقیقه بامداد، اسرائیل از سمت بلندی‌های جولان اشغالی چندین منطقه در دمشق و مجاورت آن از جمله محله‌های مسکونی را هدف قرار داد.»

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های دولتی سوریه نشان می‌دهد که یک ساختمان ۱۰ طبقه در این حمله به‌شدت آسیب دیده است. این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که دیوار و پنجره چند ساختمان‌ منفجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این زمینه گفت: «حمله روز یکشنبه مرگبارترین حمله اسرائیل به پایتخت سوریه بوده است. این حمله بیش از یک ماه پس از حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق انجام شد که چهار نفر از جمله دو سرباز را کشت.»

به گفته او، حمله‌ای که روز دوم ژانویه رخ داد به مواضع حزب‌الله و گروه‌های طرفدار جمهوری اسلامی در فرودگاه و اطراف آن، از جمله یک انبار سلاح، ضربه زد.

ارتش اسرائیل به‌ندرت در مورد حملات خود علیه سوریه اظهارنظر می‌کند، اما دائم تاکید می‌کند که اجازه نخواهد داد حکومت ایران نفوذ خود را به مرزهای اسرائیل گسترش دهد.

در پایان سال گذشته، عود باسیوک، رئیس اداره عملیات نیروهای دفاعی اسرائیل، «چشم‌انداز عملیاتی» ارتش را برای سال ۲۰۲۳ ارائه کرد و گفت که حضور حزب‌الله در سوریه پذیرفتنی نیست.

روزنامه عربی ایلاف روز پنجشنبه نهم فوریه (۲۰ بهمن‌ماه) به نقل از یک مقام اسرائیلی، بدون ذکر نام، نوشت اگر روشن شود حکومت ایران تحت پوشش کمک‌ به زلزله‌زدگان، به نقل‌وانتقال سلاح و تجهیزات نظامی برای متحدان خود مبادرت می‌کند، اسرائیل در حمله به اهداف موردنظر تردید نخواهد کرد.

به گفته این مقام اسرائیلی، اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد با بهره‌گیری از آشفتگی شرایط در منطقه، سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار حزب‌الله لبنان و حکومت بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوریه، قرار دهد.

بیشتر از جهان