بایدن: تصمیم روسیه به تعلیق پیمان تسلیحاتی اشتباهی بزرگ است

بایدن در نخستین اظهارات خود پس از سخنرانی پوتین در روز سه‌شنبه، تصمیم روسیه را برای تعلیق پیمان موسوم به «استارت نو» محکوم کرد

Mandel NGAN / AFP

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۲۲ فوریه (سوم اسفند)، گفت ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، با تعلیق مشارکت کشورش در آخرین پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا و روسیه، «اشتباه بزرگی» مرتکب شد.

واکنش جو بایدن در پی سخنرانی ولادیمیر پوتین مطرح شد که در آن اعلام کرد کشورش دیگر پیمانی را که هدفش کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای راهبردی مستقر در ایالات متحده و روسیه است، رعایت نمی‌کند.  

بایدن در نخستین اظهارات خود پس از این سخنان پوتین در روز سه‌شنبه، تصمیم روسیه را برای تعلیق پیمان موسوم به «استارت نو»، محکوم کرد.

تصمیم به تعلیق همکاری روسیه با بازرسی‌های مرتبط با کلاهک‌های هسته‌ای و موشکی مندرج در این پیمان، به دنبال اقدام مسکو به لغو مذاکرات در اواخر سال گذشته میلادی صورت می‌گیرد. هدف آن مذاکرات، حفظ توافقی بود که هر دو طرف، یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند.

اظهارات رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در وضعیتی بیان می‌شود که او در حال پایان دادن به سفر چهارروزه خود به اوکراین و لهستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده همچنین روز چهارشنبه برای اعلام حمایت آمریکا از امنیت کشورهای شرق اروپا، با رهبران مجموعه‌ای از کشورهای شرقی‌ترین بخش اتحاد ناتو، موسوم به «بوخارست ۹»، که در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ گرد هم آمدند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

با طولانی شدن جنگ در اوکراین، نگرانی‌های این ۹ کشور نیز تشدید شده است. بسیاری از آن‌ها نگرانند که در صورت موفقیت پوتین در اوکراین، امکان دارد روسیه اقدام نظامی علیه آن‌ها انجام دهد. اتحاد «بخارست ۹» شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی است.

روز چهارشنبه، ۲۲ فوریه، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر دست‌راستی مجارستان، از ملاقات با بایدن خودداری کرد و به جای او کاتالین نواک، رئیس‌ جمهوری مجارستان، در نشست با بایدن شرکت کرد. ویکتور اوربان هفته گذشته گفت که اتحادیه اروپا در طولانی‌تر شدن جنگ روسیه در اوکراین مقصر است. او از تحریم مسکو و تسلیح کی‌یف خودداری کرده است.

با این حال کلاوس یوهانیس، رئیس ‌جمهوری رومانی، تاکید کرد که گروه «بخارست ۹» از هر زمان دیگری قوی‌تر است.

روز گذشته همچنین بریتانیا از ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، خواست که در «تصمیم عجولانه» در مورد تعلیق مشارکت روسیه در آخرین پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای، تجدید نظر کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «من امروز از روسیه می‌خواهم در تصمیم خود برای تعلیق مشارکت در توافقنامه استارت جدید، تجدیدنظر کند.» او تصریح کرد که سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و کنترل تسلیحاتی کمتر، جهان را خطرناک‌تر می‌کند. او همچنین بر اهمیت نظم جهانی مبتنی بر قوانین تاکید کرد.

 معاهده «استارت جدید» در سال ۲۰۱۰ امضا شد و در سال ۲۰۲۱ برای پنج سال دیگر تمدید شد. هدف از این معاهده، کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای راهبردی مستقر در ایالات متحده و روسیه است.

بیشتر از جهان