آمریکا خواستار تمدید پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه است

وزارت امور خارجه روسیه تمدید بدون پیش‌شرط را بهترین گزینه می‌داند

جو بایدن و ولادیمیر پوتین در مسکو در سال ۲۰۱۱-ALEXEY DRUZHININ / POOL / AFP

دولت جدید آمریکا اعلام کرد که خواستار تمدید پنج ساله پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه است. 

این درحالی است که فرصت کوتاهی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به‌منظور تمدید این پیما باقی مانده است. توافق جاری نیمه بهمن‌ماه منقضی می‌شود.

جن ساکی، سخنگوی جدید کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود گفت که دولت بایدن قصد دارد این توافق را برای پنج سال دیگر تمدید کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن این پیشنهاد را به روسیه ارایه می‌دهد.

بر اساس توافق موسوم به «استارت‌نو» که نخستین بار در دولت باراک اوباما امضاء شد، هر دو طرف توافق کردند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را به هزار و ۵۵۰ عدد محدود نگاه‌دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از جمله منتقدان این توافق بود. از نگاه او این پیمان آمریکا را در موضع ضعف قرار می‌دهد.

اما جان کربی، سخنگوی پنتاگون تاکید دارد که فعال بودن و تمدید این پیمان آمریکا را امن‌تر می‌کن. او در بیانیه‌ای به این نکته اشاره کرد که آمریکا نمی‌تواند ریسک از دست دادن امکان بازرسی‌ها و ابزارهای دیگر موجود در این پیمان را متحمل شود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز از تمدید بدون پیش‌شرط این پیمان استقبال کرده و آن را بهترین گزینه عنوان کرده است.

به گفته کربی، تمدید این پیمان به دو طرف فرصت می‌دهد روی توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی جدید که می‌تواند ریسک‌ها را برای امریکایی‌ها کاهش دهد، کار کنند.

بیشتر از جهان