نگرانی بریتانیا از تصمیم پوتین برای تعلیق پیمان «استارت نو»

پوتین تهدید کرد که در صورت انجام آزمایش‌های هسته‌ای جدید از طرف ایالات متحده، روسیه نیز آزمایش‌های جدیدی انجام خواهد داد

سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و کنترل تسلیحاتی کمتر، جهان را خطرناک‌تر می‌کند-RAMIL SITDIKOV / SPUTNIK / AFP

بریتانیا روز سه‌شنبه از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواست «تصمیم عجولانه» در مورد تعلیق مشارکت روسیه در آخرین پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای را مورد تجدید نظر قرار دهد.

سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، گفت امیدواریم پوتین در تصمیم عجولانه خود برای تعلیق «پیمان استارت نو» تجدیدنظر کند، چرا که کنترل تسلیحاتی برای امنیت سیاره ما حیاتی است.

همچنین ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، هم در یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «من امروز از روسیه می‌خواهم در تصمیم خود برای تعلیق مشارکت در پیمان استارت نو تجدید نظر کند.» او تصریح کرد که سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و کنترل تسلیحاتی کمتر، جهان را خطرناک‌تر می‌کند. او همچنین بر اهمیت نظم جهانی مبتنی بر قوانین تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش بریتانیا و رئیس ناتو به‌دنبال سخنرانی ولادیمیر پوتین مطرح شد که در آن اعلام کرد کشورش دیگر پیمانی را که هدفش کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای استراتژیک مستقرشده از طرف ایالات متحده و روسیه است، رعایت نمی‌کند. پوتین همچنین تهدید کرد که در صورت انجام آزمایش‌های هسته‌ای جدید از طرف ایالات متحده، روسیه نیز آزمایش‌های جدیدی انجام خواهد داد.

ولادیمیر پوتین در سخنان روز سه‌شنبه‌اش گفت که کشورهای غربی «می‌خواهند به ما شکست استراتژیک تحمیل کنند و به سایت‌های هسته‌ای ما حمله کنند. به همین دلیل، روسیه مشارکت خود در معاهده استارت نو را تعلیق می‌کند».

معاهده استارت جدید در سال ۲۰۱۰ امضا شد و در سال ۲۰۲۱ برای پنج سال دیگر تمدید شد. هدف از این معاهده کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای استراتژیک استقرار یافته ایالات متحده و روسیه است.

این پیمان در نظر دارد که زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و ایالات متحده را به هزار و ۵۵۰ کلاهک هسته‌ای در هر دو طرف کاهش دهد.

بیشتر از جهان