محکومیت یک اتریشی در ایران به هفت‌ سال و نیم زندان

برآورد می‌شود در حال حاضر دست‌کم ۱۷ شهروند با گذرنامه‌های کشورهای غربی در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند

 در بیانیه وزارت خارجه اتریش هیچ اشاره‌ای به نام، محل بازداشت، نوع روادید یا سن این شهروند اتریشی در ایران نشده است -  خبرگزاری میزان

همزمان با اعلام حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی، وزارت خارجه اتریش هم اعلام کرد یک شهروند این کشور در ایران به اتهام جاسوسی محاکمه و به هفت‌وسال و نیم زندان محکوم شده است.

در بیانیه وزارت خارجه اتریش، هیچ اشاره‌ای به نام، محل بازداشت، نوع روادید یا سن این شهروند اتریشی نشده است.

خبرگزاری فرانسه شامگاه سه‌شنبه ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) به‌نقل از وزارت خارجه اتریش نوشت سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین، در اعتراض به حکم محکومیت این شهروند اتریشی احضار شده است.

پیشتر وزارت خارجه اتریش در اواخر مهرماه از بازداشت این شهروند اتریشی خبر داده بود. مقام‌های دولتی اتریش، شهروند بازداشت‌شده خود در ایران را تنها «مرد» معرفی کرده‌اند و اضافه کرده‌اند او به‌طور دائم با خانواده‌اش تماس دارد.

بر اساس اعلام روز سه‌شنبه وزارت خارجه اتریش، سفیر این کشور در تهران تاکنون سه مرتبه با این شهروند اتریشی در زندان ملاقات داشته است.

وزارت خارجه اتریش متعهد شده است که از تمامی امکانات موجود برای ارائه بهترین «حمایت‌های کنسولی» به این شهروند بازداشت‌شده خود در ایران استفاده خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی تعدادی از شهروندان کشورهای غربی، یا ایرانیان دوتابیعی، بدون اعلام دقیق مورد اتهامی یا دلایل مبهم  و اتهام تکراری جاسوسی بازداشت و محاکمه شده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر دست‌کم ۱۷ شهروند با گذرنامه‌های کشورهای غربی در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند.

به‌باور بسیاری از تحلیل‌گران، دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، از بازداشت شهروندان خارجی به‌عنوان یک ابزار فشار «غیرانسانی» به‌منظور پیشبرد سیاست‌های خود در برابر کشورهای غربی استفاده می‌کنند.

علاوه بر شکست مذاکرات هسته‌ای و دخالت‌های نظامی حکومت ایران در جنگ اوکراین، ادامه سیاست «گروگان‌گیری» شهروندان اروپایی در ایران، از مهم‌ترین مشکلات کشورهای اروپایی با حکومت ایران است.

بیشتر از جهان