اتحادیه اروپا: بازداشت شهروندهای دو تابعیتی در ایران رو به افزایش است

به‌گفته اتحادیه اروپا غالب شهروندهای اروپایی محبوس در ایران در شرایطی «تحقیرآمیز» نگهداری می‌شوند و از حق دادرسی عادلانه نیز محروم‌اند

اتحادیه اروپا از شهروندهایش خواست با توجه به خطرات موجود از سفر به ایران خودداری کنند -- JOHN THYS / AFP

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۲۰ فوریه ۲۰۲۳، نوشت بازداشت غیرقانونی شهروندان غیرنظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در داخل ایران را محکوم می‌کند و از نظام جمهوری اسلامی می‌خواهد تا هر چه زودتر به رویه بازداشت شهروندهای دو تابعیتی، که به‌نقل از بیانیه مورد نظر، اهدافی سیاسی را دنبال می‌کند پایان دهد.

اتحادیه اروپا در بیانیه مذکور نسبت به افزایش شمار شهروندهای اروپایی‌ای که «به دلایل جعلی» در داخل ایران بازداشت می‌شوند هشدار داد و روند رو به افزایش این نوع بازداشت‌های غیرقانونی را نگران‌کننده توصیف کرد.

اتحادیه اروپا در بخشی از بیانیه روز دوشنبه خود در مورد وضعیت شهروندهای اروپایی محبوس در ایران چنین نوشت:«اکثر آنها در شرایطی تحقیرآمیز نگهداری می‌شوند و شانسی برای برخوداری از یک محاکمه عادلانه ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت فرانسه در هفته‌های اخیر نسبت به وضعیت سلامتی دو تن از شهروندانش، که در حال حاضر در خاک ایران محبوس‌اند، هشدار داد. به‌عنوان مثال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳، خطاب به مقام‌های نظام جمهوری اسلامی گفت برنارد فیلان، شهروند فرانسوی – ایرلندی محبوس در ایران، باید هرچه سریع‌تر آزاد شود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در عین‌حال تاکید کرد وضعیت سلامتی فیلان وخیم است و او در حال حاضر به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.

در حال دستکم ۲۰ تن از شهروندهای کشورهای غربی در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند که برخی از آنها، مثل احمدرضا جلالی، در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند؛ خطری که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با اعدام علیرضا اکبری، از چهره‌های امنیتی سابق حکومت ایران و شهروند ایرانی – بریتانیایی، ثابت کرد هر آن احتمال وقوع مجدد آن وجود دارد.

از این‌رو اتحادیه اروپا در بیانیه روز دوشنبه بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و از اعمال محدودیت بر شهروندهای دو تابعیتی بازداشت شده در ایران، از جمله حق آنها برای دسترسی به خدمات کنسولی و دادرسی عادلانه، پرهیز کند.

اتحادیه اروپا همچنین در پایان بیانیه موردنظر خطاب به شهروندهای کشورهای عضو این اتحادیه توصیه کرد که به‌دلیل خطراتی که بر سر راه‌شان وجود دارد در شرایط فعلی از سفر به ایران خودداری کنند. اتحادیه اروپا در عین‌حال تاکید کرد که وضعیت شهروندهای اروپایی در ایران را زیرنظر دارد و در صورت لزوم به‌ اقدام عملی در این زمینه نیز دست خواهد زد.