ایالات متحده «ساعت‌ها قبل» از سفر بایدن به کی‌یف روسیه را مطلع کرده بود

جیک سالیوان: «به روس‌ها اطلاع دادیم که رئیس‌ جمهوری بایدن به کی‌یف سفر خواهد کرد»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از دستیاران ارشد کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده «ساعت‌ها قبل‌» از سفر غیرمنتظره جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده به کی‌یف در روز دوشنبه، روسیه را مطلع کرده بود تا از هر گونه درگیری احتمالی جلوگیری شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، به خبرنگاران گفت: «به روس‌ها اطلاع دادیم که رئیس‌ جمهوری بایدن به کی‌یف سفر خواهد کرد. این کار را چند ساعت قبل از عزیمت او، به منظور متوقف کردن درگیری‌ها انجام دادیم.»

سالیوان همچنین گفت که به دلیل ماهیت حساس این روابط، ماهیت دقیق پیام واشنگتن به مسکو یا نحوه پاسخ روس‌ها را بیان نخواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (یکم اسفند)، برای نخستین بار از زمان تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، به این کشور سفر کرد و وارد کی‌یف شد. این بازدید در شرایط کاملا محرمانه سازماندهی شده بود.

بایدن در ساعات اولیه روز یکشنبه، ۱۹ فوریه، پایگاه نیروی هوایی اندروز را ترک کرد، اما کارکنان کاخ سفید گفتند که هنوز نمی‌توانند نحوه رسیدن بایدن به پایتخت اوکراین را فاش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید، گفت که تا تکمیل سفر و پایان آن، از توضیح برخی از جزئیات این نوع سفر و ویژگی‌های لجستیکی آن خودداری می‌کنند.

سالیوان نیز گفت که این سفر نیازمند اقدام‌های امنیتی و تلاش‌های لجستیکی متخصصان در دولت ایالات متحده بود تا کاری ذاتا پرخطر را به سطحی از «ریسک قابل مدیریت» تبدیل کنند.

سالیوان افزود که در تلاش‌هایی مانند این سفر، احتمال بروز خطر همچنان موجود است، و رئیس‌ جمهوری بایدن احساس کرد که انجام این سفر مهم است.

در این سفر فقط دو خبرنگار اجازه داشتند رئیس ‌جمهوری ایالات متحده را همراهی کنند. روزنامه‌نگاران پس از تحویل وسایل خود، فقط ۱۵ دقیقه پیش از برخاستن هواپیمای «ایرفورس وان»، از حضور بایدن در هواپیما مطلع شدند.

این نخستین سفر رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا به اوکراین از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

بایدن در جریان سفر به اوکراین، با انتشار توییتی نوشت: «در حالیکه به سالگرد تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین نزدیک می‌شویم، امروز به کی‌یف آمدم تا با رئیس‌ جمهوری زلنسکی دیدار کنم و بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کنم. زمانی که پوتین نزدیک به یک سال پیش، تهاجم خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب هم چندپاره شده است. او فکر می‌کرد می‌تواند از ما پیشی گیرد، اما در اشتباه بود.»

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن در دیدار با زلنسکی در کاخ ریاست‌ جمهوری اوکراین، از بسته کمکی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین برای پشتیبانی از این کشور در جنگ با روسیه خبر داد. این کمک هنگفت، از کمک‌های قبلی ایالات متحده آمریکا به این کشور مجزا، و افزون بر آن خواهد بود.

بیشتر از جهان