جو بایدن در سفری اعلام‌نشده وارد اوکراین شد

پیش‌تر گزارش شده بود بایدن در سفر به اروپا، به‌دلیل مسائل امنیتی، به اوکراین سفر نخواهد کرد

راشا تودی خبر داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه اول اسفند وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین، شد. این سفر پیش‌بینی نشده در حالی صورت گرفت که پولیتیکو پیش‌تر گزارش داده بود بایدن در سفرش به اروپا، به‌دلیل مسائل امنیتی، به اوکراین سفر نخواهد کرد.
بایدن پس از ورود به کی‌یف، با استقبال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، مواجه شد. همچنین رسانه‌های اوکراین، در خبری فوری، از شنیده شدن صدای آژیر هشدار در کی‌یف خبر داده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که جو بایدن قرار است در سفر به لهستان، با رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین سران ناتو دیدار کند. اما حالا در تصمیمی ناگهانی، مقام‌های کاخ سفید تصمیم گرفته‌اند تا رئیس‌جمهوری آمریکا را پیش از سفر به لهستان، راهی اوکراین کنند تا آخرین شرایط جنگی کشور اوکراین برای بایدن شرح داده شود.
هم‌زمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز به ترکیه سفر کرده است. به گزارش برخی رسانه‌ها، آمریکا و کشورهای اروپایی قرار است به‌زودی در لهستان، از بسته‌های تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین رونمایی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن در این دیدار غیرمنتظره با زلنسکی، از یک بسته کمک ۵۰۰ میلیون دلاری دیگر آمریکا به اوکراین در جنگ با روسیه خبر داد. این کمک هنگفت علاوه بر کمک‌های قبلی ایالات متحده خواهد بود.

در تصاویر جدیدی که از کی‌یف منتشر شده است بایدن و زلنسکی در حال قدم زدن در نزدیکی کلیسای جامع سنت مایکل، در مرکز کی‌یف دیده می‌شوند. بایدن سپس همراه رئیس‌جمهوری اوکراین از دیوار یادبود سربازان اوکراینی کشته شده در حمله روسیه به اوکراین بازدید کرد.

مرد شماره یک کاخ سفید در روزی که اوکراین سالگرد آغاز انقلاب «میدان اروپا» را جشن می گیرد، از کی‌یف بازدید کرد‌. انقلاب میدان اروپا به مجموعه‌ای از اعتراض‌های ضددولتی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ در اوکراین اشاره دارد که به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین که حامی روسیه بود، منجر شد. در ۲۰ فوریه ۲۰۱۴، بیش از ۱۰۰ شهروند معترض اوکراینی به‌دست نیروهای دولتی کشته شدند و از آن‌ها در اوکراین با نام «صد بهشتی» یاد می‌شود.

پیش از این، زلنسکی در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲، در سفر به واشنگتن دی‌سی، با بایدن دیدار کرده بود. به نظر می‌رسد سفر تازه بایدن نتایج امیدبخشی برای مردم و سربازان اوکراینی در جنگ با روسیه به همراه داشته باشد و به حمایت‌ گسترده‌تر آمریکا و اروپا از اوکراین منجر شود.

بیشتر از جهان