جانِ بی‌قدر حیوانات در ایران؛ کشتار صدها راس الاغ

مقام‌های سپاه پاسداران با گذشت چندروز همچنان توضیح نداده‌اند دلیل کشتار وسیع الاغ‌های سوخت‌بر در کله‌گان، واقع در سیستان‌وبلوچستان، چیست

منطقه مرزی کله‌گان در سیستان‌ و بلوچستان - mayarjal.ir

کمپین فعالین بلوچ با انتشار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی خبر داد که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، صدها الاغ باربر را که متعلق به ساکنان بلوچ منطقه کله‌گان بودند، به بهانه «قاچاق سوخت» با تیراندازی مستقیم کشتند.

منطقه مرزی کله‌گان در شهرستان سراوان در استان سیستان‌ و بلوچستان قرار دارد و یکی از مناطق سوخت‌بری با چهارپایان است و زندگی بیشتر ساکنان آن از همین راه تامین می‌شود. مردم مناطق کم‌برخوردار و محروم در بخش بلوچستان ایران بارها گفته‌اند به دلیل بیکاری و نبود کار، مجبورند برای امرارمعاش چنین کارهایی انجام دهند.

نیروهای سپاه پاسداران هنوز دلیل به رگبار بستن این صدها الاغ را که می‌توانستند به مدافعان حقوق حیوانات یا مردم شهرهای دیگر تحویل داده یا در طبیعت رها شوند، اعلام نکرده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان ایران با افغانستان و پاکستان یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و بیشتر ساکنان مناطق مرزی به علت فقر و بیکاری شدید به قاچاق سوخت روی می‌آورند.

یک منبع محلی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، خبر اقدام ماموران سپاه پاسداران برای کشتن صدها راس الاغ در منطقه مرزی کله‌گان را تایید کرده است. در گذشته، نیز بعضی از فرماندهان مرزبانی برای جلوگیری یا کند کردن قاچاق سوخت این حیوانات را با تیر می‌زدند و لاشه آن‌ها را به حال خود رها می‌کردند.

این کشتار وسیع حیوانات در حالی با انتقاد فعالان محیط‌ زیستی و حیات‌ وحش روبرو شد که مرداد امسال رسانه‌های داخلی از کشتار نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ سگ در نقاهتگاه منطقه گندک در بخش رودهن استان تهران خبر داده بودند.‌ مدیرکل محیط زیست استان تهران وقوع این کشتار را تایید کرد. این درحالی است که تمام فعالیت‌های نقاهتگاهی که این سگ‌ها در آن نگهداری می‌شدند، بر اساس بخشنامه و شیوه‌نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ایران انجام گرفته بود.

گزارش‌های پیشین درباره مشکلات اهالی شهرهای کم‌برخوردار سیستان‌ و بلوچستان نشان می‌داد که نیروهای مرزبانی هنگام برخورد با کاروان‌های حمل سوخت یا فقط با دیدن گله‌های الاغ و قاطر که در این منطقه برای حمل سوخت از آن‌ها استفاده می‌شود، حیوانات را به گلوله می‌بندند اما کشتن صدها الاغ در یک روز تاکنون سابقه نداشته است. تاکنون هیچ نهادی درباره کشتن این حیوانات پاسخگو نبوده و اعتراض فعالان حقوق حیوانات نیز به جایی نرسیده است.

سازمان جهانی حفاظت از حیوانات مستقر در لندن که در زمینه رفاه حیوانات و پایان بی‌رحمی علیه آن‌ها فعالیت می‌کند، در گزارشی گفته که ایران از جمله کشورهایی است که چارچوب های حقوقی پایه برای حفاظت از حیوانات هنوز در آن‌ وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران، در سال ۱۳۹۵ خواستار پایان کشتار حیوانات باربر در مناطق مرزی ایران و عراق شده بودند. شکور پورحسین‌شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در آن زمان با غیرقانونی خواندن برخورد نیروی انتظامی با متخلفان، گفته بود ماموران نباید اسب‌ها را بکشند، بلکه صاحبان آن‌ها باید بر اساس قانون دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شوند. تلاش‌هایی که البته بی‌نتیجه ماند، زیرا ۱۸ آبان سال گذشته خورشیدی ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس ایران طرحی را با عنوان «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» اعلام وصول کردند. این نمایندگان تلاش کردند توجیه کنند نگهداری از حیوانات به «آزار و اذیت، فشارهای عصبی، صدمات روحی و روانی و مزاحمت برای بسیاری از شهروندان» منجر می‌شود. اقدامی که کنشگران حقوق حیوانات آن را نمادی از نقض حقوق حیوانات می‌دانند.

مطابق این طرح، افرادی که حیوان خانگی دارند معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری جریمه خواهند شد. در صورت حمل این حیوانات، راننده جریمه و خودرو او سه ماه توقیف می‌شود.

چند روز قبل هم مرگ دو راس زرافه در باغ وحش صفادشت استان تهران،‌ رسانه‌ای شد. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌ وحش استان تهران درباره مرگ این دو زرافه گفت: «این زرافه‌ها که سال ۱۳۹۷ از آفریقای جنوبی به ایران منتقل شدند، موقع مرگ حدود پنج سال سن داشتند. این در حالی است که زرافه‌ها به‌طور متوسط ۲۵ سال عمر می‌کنند.»

تلف شدن یک قلاده ببر در سال ۱۳۹۸، مرگ دو راس گورخر و یک زرافه در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت و مرگ یک قلاده شیر دریایی در سال ۱۴۰۰ در دلفیناریوم برج میلاد تنها نمونه‌هایی از بی‌توجهی مقام‌های جمهوری اسلامی به حیات وحش و حیوانات‌اند.