اعتراض به کشتار حیوانات در «روز ملی حقوق حیوانات»

با حیوانات عادلانه رفتار کنیم

فعالان حقوق حیوانات در سراسر دنیا در «روز ملی حقوق حیوانات»، در گوشه و کنار جهان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، درخواست همیشگی‌شان را تکرار کردند: با حیوانات عادلانه رفتار کنیم. این روز امسال در بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان گرامی داشته شد.

استفاده و سوءاستفاده از حیوانات از زمان آغاز بشریت بخشی از زندگی روزمره ما بوده است. در وب‌سایت «روز ملی حقوق حیوانات» با اشاره به این نکته، آمده است: «ما عادت کرده‌ایم تقریبا برای هر کاری که انجام می‌دهیم به حیوانات تکیه کنیم. و در حالی‌ که فرزندانمان را با کتاب‌ها، عروسک‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی که حول شخصیت‌های حیوانات می‌چرخند بزرگ می‌کنیم، سیستم‌هایی ابداع کرده‌ایم که با ظلم و ستم تصورناپذیری عجین‌اند.»

نیازهای ما از غذا، مد، لوازم‌ آرایشی، لوازم خانگی و دارو گرفته تا ورزش و سرگرمی به نحوی با آزار حیوانات در ارتباط است. فقط در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۵۰ میلیارد حیوان در کشتارگاه‌ها در سراسر جهان کشته شدند. در ایالات‌ متحده آمریکا، ۱۵ میلیارد حیوان خشکی و ۵۰ میلیارد حیوان دریایی برای تامین غذای انسان کشته شدند. ۱۵ میلیون حیوان در آزمایشگاه‌ها مردند، ۸ میلیون برای پوست و خزشان و ۲۵۰ میلیون شکار شکارچیان شدند. این رقم بیش از ۱۰۰ میلیون موجود زنده در روز است!

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین نقطه جهان، از جمله تهران و سن‌دیگو، امسال برای اولین بار به این حرکت اعتراضی پیوستند. شرکت‌کنندگان با در دست گرفتن عروسک‌ها و مدل‌هایی شبیه حیوانات سلاخی‌شده، خشونت در مزارع پرورش حیوانات و کشتارگاه‌ها را محکوم کردند.

آن‌ها به این تجمع‌های آرام بسنده نکردند و در برخی کشورها اعتراضشان را به صورت‌های دیگری هم نشان دادند. در بریتانیا، تعدادی از معترضان با حضور در پیست مسابقات اسب‌دوانی دربی اپسوم، خواهان توقف این نوع مسابقات شدند و معتقدند وادار کردن حیوانات به مسابقه مصداق حیوان‌آزاری است. 

اگر مایلید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، می‌توانید با سازمان‌ها و نهادهای محلی در منطقه محل سکونتتان تماس بگیرید. فعالان حقوق حیوانات و طبیعت پیشنهاد می‌کنند برای داشتن نگاه واقع‌بینانه به صنعت پرورش حیوانات، با موسسه‌های خیریه همکاری کنید. کارزارهای حمایتی را امضا کنید و از نهادهای مالی مانند بانک جهانی بخواهید تا از کمک مالی به کسب‌و‌کارهایی که توام با شکنجه حیوانات‌اند دست بردارند.

برای آنکه نگاهی آگاهانه‌تر به بشقاب غذایتان داشته باشید، توصیه می‌شود در صورت امکان، با خانواده و دوستان از پناهگاه حیوانات دیدن کنید. طبق بررسی نهاد تحقیق برای حمایت موثر از حیوانات (Faunalytics)، بازدید از پناهگاه حیوانات می‌تواند افراد را ترغیب کند که برنامه غذایی‌شان را در بلندمدت تغییر دهند.

بیشتر از جهان