ریشی سوناک: به اوکراین سلاح دوربرد می‌دهیم

نخست‌وزیر بریتانیا خواهان تجدید منشور ناتو برای تضمین «صلح پایدار» در اوکراین شد

نخست‌وزیر بریتانیا گفت کشورهای متحد باید «نظم بین‌المللی که امنیت دسته‌جمعی‌مان به آن متکی است، از نو بسازیم.»- Ben Stansall / POOL / AFP

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، از رهبران جهان خواست به‌سرعت پیشرفته‌ترین تسلیحات ممکن را به اوکراین بفرستند تا آینده طولانی‌مدت این کشور تامین شود. سوناک که در نشست امنیتی مونیخ حضور دارد گفت بریتانیا مفتخر است اولین کشوری باشد که به اوکراین تسلیحات دوربرد می‌دهد و از متحدان این کشور خواست به اوکراینی‌ها «ظرفیت‌های پیشرفته و در سطح ناتو» بدهند. او تاکید کرد که الان زمانی است که حمایت نظامی باید «دو برابر شود.»

متحدان اوکراین در نشست مونیخ بر لزوم حمایت از این کشور تاکید کرده‌اند. در حالی که چند روز با اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین فاصله داریم،‌ نگرانی‌هایی در مورد اقدام‌های احتمالی روسیه در این سالگرد وجود دارد. متحدان کی‌یف با حضور در مونیخ می‌خواهند بر عزم جزم خود برای حمایت از این کشور در مقابل حمله روسیه تاکید کنند.

در نشست مونیخ امسال از حکومت‌های ایران و روسیه دعوت نشده است و بیشتر مدعوین از اروپا و آمریکا آمده‌اند. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، از طرف این کشور آمده است و نزدیک ۳۰ نفر از روسای دولت‌های اروپایی هم حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوناک پیش از این در لندن هم گفته بود که سایر کشورها باید همان کاری را بکنند که لندن انجام داده است:‌ ارائه تسلیحاتی همچون تانک به اوکراین و تعلیم سربازهای این کشور با هواپیماهای ناتو.

سوناک در سخنرانی‌اش در مونیخ تاکید کرد: «اوکراین نیاز به توپ، نفربرهای زرهی و پدافند هوایی بیشتری دارد و الان وقت آن رسیده است که پشتیبانی نظامی خود را دوچندان کنیم. پوتین که این جنگ را شروع کرد، قمارش این بود که عزم ما راسخ نیست. هنوز هم شرط بسته که ما خویشتن‌داری خود را از دست بدهیم، اما ما آن موقع ثابت کردیم اشتباه می‌کند و الان هم ثابت می‌کنیم اشتباه می‌کند.»

نخست‌وزیر بریتانیا در ضمن گفت کشورهای متحد باید «نظم بین‌المللی که امنیت دسته‌جمعی‌مان به آن متکی است، از نو بسازیم.» او تاکید کرد که نباید گذشت کشورهای مخل نظم بین‌المللی مثل روسیه پیروز شوند.

بیشتر از جهان