زلنسکی: روسیه در قبال دریافت پهپادهای انتحاری به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران کمک می‌کند

زلنسکی در دیدار با وزیر خارجه اسرائیل، حکومت ایران را «دشمن مشترک» خواند

به‌گفته زلنسکی برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران با مشارکت روسیه پیش می‌رود و شفاف نیست - REUTERS/Kai Pfaffenbach

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نخستین روز کنفرانس امنیتی مونیخ، بار دیگر حکومت ایران را متهم کرد که با تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین دخالت می‌کند.

به‌گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه در قبال دریافت پهپادهای انتحاری از ایران، به برنامه غنی‌سازی اورانیوم حکومت کمک می‌کند، برنامه‌ای که به‌گفته زلنسکی، شفاف نیست و مشخص نیست تا چه اندازه حکومت ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است.

صحبت‌های روز جمعه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن‌ماه) زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ، به فاصله کوتاهی بعد از نشست مشترک او با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در کی‌يف مطرح شد.

زلنسکی در دیدار با وزیر خارجه اسرائیل، به‌صراحت حکومت ایران را «دشمن مشترک» اوکراین و اسرائيل خواند. کوهن هم در این دیدار گفت «چهره شیطانی» جمهوری اسلامی برای اوکراین به تدریج روشن شده است.

روزنامه اوشلیم‌ پست در گزارشی درباره این دیدار نوشت اسرائیل و اوکراین درباره لزوم همکاری‌های بیشتر در عرصه بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی صحبت کردند.

در همین حال، یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز جمعه در مونیخ گفت حکومت ایران در حال گسترش فعالیت‌های پهپادی خود است و قصد دارد پهپادهای نظامی خود را در اختیار شمار بیشتری از کشورها قرار دهد. وزیر دفاع اسرائیل همچنین تاکید کرد که برای متوقف کردن برنامه اتمی حکومت ایران، تمامی گزینه‌ها روی میز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نه نمایندگان حکومت ایران و نه روسیه، هیچ‌یک به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده‌اند.

این نخستین بار طی دو دهه گذشته است که روسیه به این نشست مهم بین‌‌المللی دعوت نشده است.

با این حال، همان‌طور که پیش از این هم انتظار می‌رفت، تهاجم روسیه به اوکراین و همکاری‌های نظامی تهران و مسکو، در محور گفت‌وگوهای مقام‌های ارشد کشورها و کارشناسان سیاسی-امنیتی حاضر در مونیخ قرار دارد.

زلنسکی در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه خود بار دیگر از کشورهای غربی خواست با سرعت بیشتری کمک‌های نظامی خود را در اختیار اوکراین قرار دهند. به‌ گفته زلنسکی، اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه به کمک متحدانش نیاز دارد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز که روز جمعه بلافاصله بعد از زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت کرد، گفت: «متحدان» باید هم‌اکنون تانک‌های موجود خود را برای نیروهای اوکراینی بفرستند.

بیشتر از جهان