بازداشت دو استاد برجسته دارالعلوم مکی زاهدان

بازداشت‌ها در خاش و زاهدان با نزدیک شدن به روز جمعه افزایش یافته است

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان از بازداشت ۱۲۰ نفر در  زاهدان و خاش خبر دادــ Telegram/@balochcampaign

هر هفته با نزدیک شدن به روز جمعه، فشارهای امنیتی بر فعالان بلوچ و اهل سنت افزایش پیدا می‌کند و جمهوری اسلامی در تلاش است با بازداشت، احضار و صدور احکام سنگین و فشار بر روحانیون اهل سنت از تداوم اعتراض‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان جلوگیری کند. به گزارش حال‌وش، نیروهای اطلاعات زاهدان شامگاه ۲۶ بهمن مفتی رضا رخشانی و مولوی عبدالرئوف رخشانی، دو تن از استادان برجسته دارالعلوم مکی زاهدان، را بازداشت کردند. 

بر اساس این گزارش، نیروهای اطلاعات که سوار بر دو خودرو بودند، مفتی رضا رخشانی را در یکی از خیابان‌های نزدیک مسجد مکی و هنگام بازگشت به منزل بازداشت کردند. برادر او، مولوی عبدالرئوف، نیز صبح چهارشنبه در ایست‌بازرسی محدوده تامین اجتماعی بازداشت شد.

مفتی رخشانی در سال‌های گذشته مجری همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم مکی بود و فعالان اهل سنت بازداشت او را در راستای فشار بیشتر بر مولوی عبدالحمید تفسیر می‌کنند.

مولوی عبدالسلام شهلی‌بر هم به همراه مولوی عبدالرئوف رخشانی نیز بازداشت شده بود. او ساعاتی پس از بازداشت آزاد شد.

بنا به گفته شهروندان بلوچ، نیروهای نظامی و لباس شخصی در بحبوحه اعتراض‌های اخیر تعداد زیادی از جوانان بلوچ در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان را با خشونت تمام بازداشت کرده‌اند که از وضعیت بسیاری از آن‌ها اطلاعی در دست نیست. با نزدیک شدن به روز جمعه و مراسم دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم مکی این بازداشت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش حال‌وش، علاوه بر مفتی رضا رخشانی و مولوی عبدالرئوف رخشانی، هویت چهار تن از بازداشتی‌ها تاکنون مشخص شده است. این افراد عبارت‌اند از مولوی عبدالسلام شهلی‌بر، اسماعیل خارکوهی، بهنام نوروزی و بهنام صفرزایی.

در همین رابطه، سرهنگ علی رحیمی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران از بازداشت ۱۲۰ نفر در شهرهای زاهدان و خاش خبر داد و آن‌ها را اتباع بیگانه غیرمجاز در این شهرها عنوان کرد.

از سوی دیگر، گزارش کمپین فعالین بلوچ از بلاتکلیفی یک دانشجوی بازداشتی بلوچ خبر می‌دهد. کبری هوتی، دانشجوی بلوچ که در منزل یکی از بستگانش در ایرانشهر بازداشت و به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد، پس از گذشت یک هفته همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این دانشجوی ۲۲ ساله پس از بازداشت به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده و خانواده‌اش روز یکشنبه ۲۳ بهمن موفق شدند با او ملاقات کنند. مقام‌های قضایی و نظامی به خانواده این دختر دانشجو اعلام کردند که در روزهای آینده با تودیع قرار وثیقه آزاد خواهد شد. با وجود این هنوز از آزادی او خبری نیست. اتهام این دختر دانشجوی بلوچ «فعالیت سیاسی در فضای مجازی» عنوان شده است.

حال‌وش از بازداشت یک شهروند دیگر بلوچ در زاهدان نیز خبر داده است. به گزارش این رسانه، حمید بشام نارویی ۲۵ بهمن با یورش نیروهای امنیتی به محل کارش در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفته می‌شود او کارگر یک نانوایی در زاهدان است. حال‌وش به نقل از یک منبع در مورد این جوان بازداشت‌شده نوشت که نیروهای امنیتی سوار بر چهار خودرو، حمید را حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح در محل کارش واقع در خیابان مهتاب زاهدان بازداشت کردند.