آنفلوانزای پرندگان به کشورهای جدیدی گسترش یافت

کارشناسان می‌گویند روند شیوع این ویروس در آینده نزدیک کاهش نمی‌یابد

شیوع این ویروس در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آسیا و آفریقا گسترده‌تر شده است_ PHILIPPE LOPEZ / AFP

اخیرا شیوع آنفلوانزای پرندگان به گوشه‌های جدیدی از جهان رسیده و برای اولین بار به یک همه‌گیری تبدیل شده است. به گفته دامپزشکان و کارشناسان، این ویروس از برخی پرندگان وحشی به پرندگان اهلی سرایت کرده است. آن‌ها هشدار می‌دهند این بیماری در حال حاضر به یک مشکل سالانه تبدیل شده است. 

رویترز در این باره با بیش از ۲۰ کارشناس و کشاورز در چهار قاره صحبت کرده است. آن‌ها می‌گویند روند شیوع این ویروس در آینده نزدیک کاهش نمی‌یابد و این امر کمبود مواد غذایی در جهان را تشدید می‌کند. آن‌ها هشدار دادند کشاورزان باید در تمام سال به این بیماری به چشم یک خطر جدی نگاه کنند. اکنون اکثر این کشاورزان تنها در فصل‌ مهاجرت بهاری پرندگان وحشی بر پیشگیری متمرکز می‌شوند.

شیوع این ویروس در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آسیا و آفریقا گسترده‌تر شده و نه گرمای تابستان و نه سرمای زمستان این ویروس را از پا در نیاورده است. از زمانی که در اوایل سال ۲۰۲۲ سویه‌ای جدید از این بیماری وارد آمریکا شد، که از نظر ژنتیکی شبیه موارد اروپا و آسیا بود، شیوع  آن بیشتر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرژانتين و اروگوئه روز چهارشنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن)  پس از آنکه مقام‌های این دو کشور اولين موارد ابتلا به ویروس در این کشورها را تایيد کردند، هشدار فوری بهداشتی‌‌ــ‌ملی اعلام کردند. آرژانتین این ویروس را در پرندگان وحشی پیدا کرد، در حالی که در اروگوئه، قوهای مرده حامل این ویروس بودند.

پس از اینکه اين بيماری در سال ۲۰۲۲ ده‌ها ميليون مرغ تخم‌گذار را کشت، قیمت تخم مرغ به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و دسترسی به یک منبع اصلی پروتئین ارزان‌قیمت را برای برخی از فقیرترین مردم جهان، به‌ویژه در زمانی که اقتصاد جهانی با تورم بالا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، دشوار کرد.

به گفته کارشناسان، در درجه اول پرندگان وحشی مسئول گسترش این ویروس‌اند. مرغابی‌ها و اردک‌ها می‌توانند بدون‌ اینکه بمیرند، حامل این بیماری باشند و از طریق مدفوع آلوده یا بزاق این ویروس را به پرندگان اهلی منتقل کنند. در حال حاضر، تلاش‌های کشاورزان بسیاری برای حفاظت از حیواناتشان ناکام مانده است.

در آمريکا، دومين توليد‌کننده بزرگ تخم مرغ اين کشور سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۵ ميليون مرغ را در مزرعه‌اش در ایالات آيووا از دست داد. مارکوس راست، رئیس اجرایی این مزرعه، گفت: این بیماری در حالی شیوع یافت که تمام کسانی که وارد مزرعه می‌شدند، برای پاک کردن هر گونه اثری از این ویروس، لازم بود دوش بگیرند.»

مارکوس می‌گوید: «طیور یک مزرعه در ایالت کلرادو ظرف حدود شش ماه دو بار به این بیماری مبتلا شدند و بیش از سه میلیون جوجه از بین رفت. رئیس این مزرعه معتقد بود این ويروس را باد از مزارع همسایه و جایی که غازها مدفوع کرده‌اند، به مزرعه او رسانده‌اند.»

آمريکا، بريتانيا، فرانسه و ژاپن از جمله کشورهایی‌اند که طی يک سال گذشته در میزان تلفات ناشی از این ویروس رکورددار بوده‌اند و برخی از کشاورزان احساس درماندگی می‌کنند. شیگو اینابا که در استان ایباراکی در نزدیکی توکیو جوجه‌ پرورش می‌دهد، می‌گوید: «آنفلوانزای مرغی حتی در یک مرغداری جدید با تجهیزات مدرن و بدون پنجره هم رخ می‌دهد. تنها کاری که اکنون می‌توانیم انجام دهیم، این است که از خدا بخواهیم از شیوع بیماری جلوگیری کند.»

او می‌گوید واکسیناسیون راه‌حلی ساده نیست و فقط ممکن است تهدید ناشی از ویروس را کاهش دهد اما آن را از بین نمی‌برد و تشخیص آن در میان سایر طیور را سخت‌تر می‌کند. با این حال، مکزیک و اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی‌اند که در حال واکسینه کردن یا در اندیشه‌ آن‌اند.