استقبال بشار اسد از «موضع مثبت» کشورهای عرب به سوریه

تحلیلگران، شرایط پس از زلزله را «فرصتی» برای بشار اسد می‌دانند که به لیگ عرب بازگردد، چون رهبران کشورهای عربی برای کمک به سوریه پیش‌قدم شده‌اند

بشار اسد: «مردم سوریه از هرگونه موضع مثبت به خود، به‌ویژه از طرف برادران عرب، استقبال می‌کنند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند» --AFP

بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، روز چهارشنبه، ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن)، از «هرگونه موضع مثبت» کشورهای عربی، از جمله بسیاری از کشورهایی که از آغاز جنگ داخلی در سوریه روابط خود را با دمشق  قطع کرده‌اند، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات بشار اسد در جریان دیدارش با ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، در دمشق و پس از زلزله ۷.۸ ریشتری ششم فوریه در ترکیه و سوریه، ابزار شد.

پیش از آن، شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، یکشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) در دمشق با بشار اسد دیدار کرده بود. سفر صفدی، وزیر امور خارجه اردن، دومین سفر یک دیپلماتیک ارشد عرب به سوریه پس از زلزله‌ای است که بیش از ۴۰ هزار نفر در ترکیه و سوریه قربانی گرفت.

بشار اسد در دیدار با وزیر امور خارجه اردن گفت: «مردم سوریه از هرگونه موضع مثبت به خود، به‌ویژه از طرف برادران عرب، استقبال می‌کنند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند.» او همچنین بر اهمیت همکاری دوجانبه بین سوریه و اردن تاکید کرد.

اردن از نخستین کشورهایی بود که به زلزله سوریه واکنش نشان داد و دست‌کم سه هواپیما و ده‌ها کامیون حاوی کمک به سوریه ارسال کرد.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، پس از این سفر، در گفت‌گو با تلویزیون المملکه اردن، از کمک‌های سخاوتمندانه امان قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردن از معدود کشورهای عربی است که حتی پس از تعلیق سوریه از اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ به دلیل خونریزی در جنگ داخلی، روابط دیپلماتیک خود را با دمشق حفظ کرد.

با این حال، ارتباطات محدود بود و بازدید‌های رسمی چندین سال، تا ژوئن ۲۰۲۱، زمانی که یک هیات از وزیران سوریه از اردن بازدید کرد، متوقف شد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز پس از زلزله اخیر با بشار اسد تماس گرفت.  پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، او نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۱، اولین تماس رسمی خود را با رئیس ‌جمهوری سوریه برقرار کرد.

تحلیلگران، شرایط پس از زلزله را «فرصتی» برای بشار اسد می‌دانند که به لیگ عرب بازگردد، زیرا رهبران کشورهای عربی برای کمک به سوریه پیش‌قدم شده‌اند.

روز سه‌شنبه، ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، یک هواپیمای سعودی حامل کمک، در حلب سوریه فرود آمد. این نخستین هواپیمای عربستان سعودی بود که در بیش از یک دهه جنگ و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، به سوریه پرواز کرد.

پس از زلزله، همچنین عبدالفتاح السیسی، رئیس ‌جمهوری مصر، با بشار اسد تماس گرفت و حمایت کشورش را از سوریه در این فاجعه اعلام حمایت کرد. این نخستین تماس السیسی با اسد از زمان روی کار آمدنش در مصر در سال ۲۰۱۴ است.

حاکم بحرین نیز که از سال ۲۰۱۸ روابط دیپلماتیک خود را با سوریه برقرار کرد، در نخستین گفت‌وگوی رسمی سران دو کشور پس از بیش از یک دهه، با بشار اسد تماس گرفت.

وقوع زلزله شدید در ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر قربانی گرفته است و کمک‌های گسترده بین‌المللی در روزهای اخیر راهی این دو کشور شده است. بشار اسد که تاکنون در منطقه و جهان منزوی شده بود، می‌کوشد از این فرصت برای برقراری دوباره روابط با کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای عربی، بهره گیرد.

بیشتر از جهان