بازدید بشار اسد از مناطق آسیب‌دیده حلب پنج روز پس از وقوع زلزله

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان سرعت‌بخشیدن و افزایش ارسال کمک‌های امدادی به زلزله‌زدگان شمال سوریه از طریق گذرگاه مرزی باب‌الهوی شد

AFP

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز جمعه، ۲۱ بهمن‌ماه، پس‌از گذشت پنج روز از زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ که تاکنون دست‌کم سه‌هزار و ۵۰۰ کشته در مناطق شمالی این کشور برجای گذاشته است، از مناطق زلزله‌زده در حلب بازدید کرد.

اسد در جریان این بازدید با شماری از مصدومان زلزله نیز دیدار کرد و وعده داد که برای کمک به آسیب‌دیدگان این زلزله ویرانگر «بی‌وقفه» کار کند.

رئیس‌جمهوری سوریه در اولین بازدید خود به منطقه مشرقه حلب رفت که بخش گسترده‌ای از آن در اثر زلزله ویران شده است. او در جریان این بازدید با بیان اینکه «سوری‌ها صحبت نمی‌کنند، اقدام می‌کنند»، گفت: «پیام سوری‌ها را می‌توان از ۱۲ سال پایبندی به ارزش‌ها، اصول و حاکمیت دریافت کرد و قول می‌دهم برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله بی‌وقفه کار کنم.»

خسارات زلزله ویرانگر به حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، باعث افزایش بحران‌ها در این شهر شده است. شهر حلب ۱۲ سال درگیر جنگ داخلی و در معرض بمباران قرار داشته است که بخش عمده‌ای از آن را نیروهای بشار اسد و نیروهای ارتش روسیه به‌عنوان حامی او انجام داده‌اند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز پیش از بشار اسد از مناطق زلزله‌زده حلب و لاذقیه دیدار کرد و گفت که نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی در حال کمک به زلزله‌زدگان در این مناطق‌اند.

اظهارات بشار اسد درحالی بیان شد که مقام‌های دولتی در حلب دو روز پیش از بازدید رئیس‌جمهوری سوریه، عملیات امداد و نجات افرادی که در زیر آوار ناشی از زلزله مانده بودند را پایان یافته اعلام کردند.

در همین حال استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، خواهان سرعت‌بخشیدن و افزایش ارسال کمک‌های امدادی به سوریه از طریق گذرگاه مرزی باب‌الهوی شد. او گفت که سازمان ملل متحد خواهان ارائه کمک‌های امدادی به زلزله‌زدگان در شمال سوریه فارغ از مسائل سیاسی است و از اقدام اعضای شورای امنیت در تسهیل ارائه کمک به زلزله‌زدگان این منطقه حمایت می‌کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت زلزله‌زدگان در سوریه، به‌ویژه بخش‌هایی از شمال سوریه را که تحت کنترل مخالفان بشار اسد است، به‌دلیل محدودیت در ارسال کمک‌های امدادی، وخیم توصیف کرد و افزود که نیاز زلزله‌زدگان سوریه به کمک‌های امدادی در حال افزایش است.

همزمان تدروس ادانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی و مایکل رایان، رئیس اورژانس این سازمان، هم روز جمعه برای هماهنگی در‌مورد ورود کمک‌های امدادی وارد حلب شدند.

تحریم‌های جهانی علیه حکومت بشار اسد و نیروهای دولتی دو عاملی است که امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه را با دشواری و کندی مواجه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که با وجود اینکه در برخی از مناطق زلزله‌زده ترکیه روز جمعه چند نفر ازجمله چند کودک از زیر آوار نجات یافتند، اما تعداد جان‌باختگان این زلزله در جنوب ترکیه و شمار سوریه به بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ساعت ۴:۱۷ دقیقه، دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، بخش‌های گسترده‌ای از جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در‌اثر این زلزله هزاران ساختمان تخریب شد و زندگی میلیون‌ها نفر در ۱۰ استان ترکیه و همچنین مناطقی وسیعی از شمال سوریه به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

از زمان وقوع زلزله اول تاکنون، نزدیک به صدها زلزله دیگر که بزرگی چند مورد از آن‌ها نزدیک به زلزله‌ اول بوده نیز جنوب و مرکز ترکیه و شمال سوریه را لرزانده است.

دولت ایالات متحده روز پنجشنبه برای تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان، بخشی از تحریم‌های سوریه را به مدت سه ماه به حال تعلیق درآورد.

در حال حاضر هزار نیروی امدادی از ۶۰ کشور جهان به همراه نیروهای امدادی ترکیه در حال امدادرسانی به زلزله‌زدگان‌اند، اما در سوریه که سیاست‌های دولت بشار اسد و جنگ ۱۲ ساله، آن را منزوی کرده است، نیروهای امدادی بین‌المللی برای ورود به مناطق زلزله‌زده با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

بیشتر از جهان