دبیرکل ناتو: عضویت فنلاند و سوئد باید هم‌زمان و سریع باشد 

سوئد و همسایه‌اش، فنلاند، دهه‌ها سیاست بی‌طرفی را کنار گذاشته‌اند و در پی حمله روسیه به اوکراین، خواستار پیوستن به اتحادیه ناتو شده‌ان

سوئد و همسایه‌اش، فنلاند، دهه‌ها سیاست بی‌طرفی را کنار گذاشته‌اند -Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، تلاش کرد اهمیت مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به بزرگ‌ترین سازمان امنیتی جهان را کم نشان دهد. ترکیه همچنان عضویت این دو کشور را به‌دلیل اختلاف با سوئد تصویب نکرده است. 

استولتنبرگ گفت: «سوال اصلی این نیست که آیا عضویت فنلاند و سوئد با هم تصویب می‌شود یا خیر. سوال اصلی این است که عضویت هر دو به عنوان اعضای ناتو باید به سرعت تصویب شود.» موضع ناتو برای مدت طولانی این بوده است که هر دو کشور همسایه در  اسکاندیناوی باید هم‌زمان به ناتو بپیوندند.

سوئد و همسایه‌اش، فنلاند، دهه‌ها سیاست بی‌طرفی را کنار گذاشته‌اند و در پی حمله روسیه به اوکراین، خواستار پیوستن به اتحادیه ناتو با عضویت ۳۰ کشور شده‌اند. تمام اعضای ناتو به استثنای ترکیه و مجارستان، عضویت سوئد و فنلاند را تصویب کرده‌اند. اتفاق‌ نظر همه اعضای کنونی این اتحادیه برای تصویب عضویت این دو کشور لازم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکيه، استکهلم را متهم کرده است که در ارتباط با گروه‌هایی که ترکیه آن‌ها را سازمان‌های تروريستی يا تهديدهای حیاتی می‌داند، از جمله گروه‌های مسلح کرد، بیش از حد ملایمت نشان می‌دهد. در اوائل ماه جاری، مولود چاوش اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، گفت آنکارا مشکلات کمتری با پیوستن فنلاند به ناتو دارد.

با این حال، او تاکید کرد که در نهایت تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا عضویت یک کشور یا هر دو را بپذیرند، به ناتو بستگی دارد. تاکنون فنلاند در کنار سوئد ایستادگی کرده و اصرار داشته است که باید هم‌زمان به ناتو بپیوندند.

استولتنبرگ گفت: «مطمئن است هر دو کشور عضویت کامل پیدا خواهند کرد و اعضای ناتو سخت تلاش می‌کنند تا عضویت هر دو سریع‌تر تصویب شود.» 

ترکيه هفته گذشته بر اثر زلزله و پس‌لرزه‌های ويرانگری که جان بيش از ۴۱ هزار نفر را در اين کشور و سوريه گرفت، تحت فشار است. استولتنبرگ در ترکیه گفت: «همه ما از تلفات ناشی از زمین‌لرزه‌ها وحشت‌زده‌ا‌یم.»

ترکيه در سال انتخابات سراسری قرار دارد و موضع ترکیه درباره عضويت کشورهای اسکاندیناوی در ناتو مسئله‌ای است که ممکن است به برنده شدن رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، در انتخابات کمک ‌کند. رجب اردوغان در هفته‌های اخير، خشم خود را از یک سری تجمع‌های اعتراضی جداگانه‌ای که در استکهلم برگزار شد، ابراز کرده است. در یک مورد، یک فعال ضداسلام یک قرآن را روبروی سفارت ترکیه در سوئد سوزاند و در اعتراضی دیگر، یک مترسک اردوغان به دار آویخته شد.

در همین حال، در استکهلم، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه این کشور، گفت دلیلی نمی‌بیند که چرا ترکیه باید به مخالفت خود با عضویت این کشور در ناتو ادامه دهد، اما «این تصمیمی مربوط به ترکیه است که سوئد و فنلاند نمی‌توانند بر آن تاثیر بگذارند».

بیشتر از جهان