فنلاند و سوئد در آستانه پیوستن به ناتو، از دولت بایدن چه انتظاری دارند؟

دولت بایدن معتقد است افزایش شمار کشورهایی همسایه روسیه در ناتو، تهدید مسکو برای کشورهای غربی را کاهش می‌دهد

دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید، با ساولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، و ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد-MANDEL NGAN / AFP

در بحبوحه تلاش‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» و به‌رغم هشدارهای روسیه در مورد این اقدام، ایالات متحده تاکید می‌کند که همچنان به حمایت از این دو کشور ادامه خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پنجشنبه گذشته در کاخ سفید، با ساولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، و ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، دیدار کرد و ضمن اعلام حمایت از پیوستن هلسینکی و استکهلم به ناتو، خاطرنشان کرد که این اقدام هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.

او افزود: «ما از سراسر قلمرو کشورهای ناتو دفاع خواهیم کرد؛ زیرا حمله به هر کشور عضو ناتو، حمله به همه کشورهای عضو این پیمان به شمار می‌رود.»

در همین حال، نخست‌وزیر سوئد با تاکید بر لزوم تقویت روابط کشورش با ایالات متحده، افزود: «لازم است در سخت‌ترین شرایط در میان صمیمی‌ترین دوستان خود باشیم و من با رئیس‌جمهوری فنلاند در یک لحظه تاریخی که برای آینده دو کشور سوئد و فنلاند اهمیت بسیاری دارد، به واشنگتن آمده‌ام و از اینکه ما هم‌زمان در این مسیر گام برمی‌داریم، خوشحالم.»

حمله روسیه به اوکراین به تغییر موضع پایدار و تاریخی فنلاند و سوئد در پیوستن به ناتو منجر شد، به‌ویژه اینکه دو کشور مزبور در طول جنگ سرد، در ازای تضمین مسکو مبنی بر حمله کردن نیروهای شوروی به سرزمین‌های آن‌ها، بی‌طرفی خود را حفظ ‌کردند.

ایرینا زاکرمن، کارشناس آمریکایی، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی در امور راهبردی و ژئوپلیتیک گفت: «فنلاند قبلا ناوگانی از هواپیماهای اف-۳۵ را از ایالات متحده خریداری کرده است و این احتمال وجود دارد که این کشور به دنبال خرید تجهیزات امنیتی و دفاعی بیشتری باشند.»

او افزود: «علاوه بر این، سوئد و فنلاند با توجه به تهدید ترکیه مبنی بر ممانعت از پیوستن دو کشور مزبور به ناتو، در تلاش برای جلب حمایت واشنگتن‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ترکیه به دلیل حمایت سوئد و فنلاند از اعضای حزب کارگران کردستان که آنکارا آن‌ را به‌عنوان سازمانی تروریستی می‌داند، با پیوستن دو کشور اسکاندیناوی به پیمان ناتو مخالفت کرده است.

زاکرمن خاطرنشان کرد که بایدن با رهبران سوئد و فنلاند درباره مسائلی از جمله امنیت اروپا، تعهد ایالات متحده برای حمایت از اروپا، درخواست پیوستن استکهلم و هلسینکی به ناتو، جزئیات مربوط به این اقدام و راه‌های گسترش روابط میان دو طرف، بحث و رایزنی کرد.

در این دیدار، همچنین موضوع حمایت از اوکراین در نبردی که با روسیه دارد و تلاش‌هایی که فنلاند و سوئد تاکنون در راستای حمایت از اوکراین انجام داده‌اند، بررسی شد.

او افزود: «از آنجا که روسیه هشدار داده است که در صورت لزوم به اقدام‌هایی متوسل خواهد شد که شاید به جنگ هسته‌ای منجر شود، ممکن است فنلاند و سوئد برای مقابله با تهدیدهای احتمالی مسکو در تلاش برای جلب حمایت آمریکا و تقویت پدافند هوایی خود برآیند و برای به دست آوردن تجهیزات دفاعی و فناوری ضد موشکی از واشنگتن کمک بخواهند.

در همین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد که مسکو در واکنش به تلاش‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، تصمیم گرفته است در بخش‌های غربی این کشور، ۱۲ پایگاه نظامی جدید ایجاد کند.

ایرینا زاکرمن با اشاره به استقبال و حمایت قوی آمریکا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفت که دولت بایدن علاوه بر حمایت از سازمان‌های چندجانبه و همکاری‌های بین‌المللی، معتقد است که فنلاند و سوئد به دلیل تجارب بسیارشان در مقابله به تهدیدهای روسیه، می‌توانند در توسعه و تقویت ناتو نقش چشمگیری داشته باشند و به کشورهای اروپایی در پرداخت هزینه‌های دفاعی ناتو کمک کنند.

از سوی دیگر، دولت بایدن معتقد است افزایش شمار کشورهایی همسایه روسیه در ناتو، تهدید مسکو برای کشورهای غربی را کاهش می‌دهد و روسیه را از حمله به کشورهای دیگر، صرف‌نظر از اینکه عضو ناتو باشند یا خیر، بازمی‌دارد.

در نتیجه، می‌توان گفت که در سایه تشدید تنش بین روسیه و کشورهای عضو ناتو و هشدار مسکو مبنی بر اینکه روسیه در برابر هر اقدامی که امنیت ملی آن را تهدید کند، واکنش جدی نشان خواهد داد، فنلاند و سوئد در حالی‌ که برای پیوستن به پیمان ناتو در تلاش‌اند، انتظار دارند که با توجه به موقعیت حساس دو کشور در نزدیکی مرزهای روسیه، ایالات متحده از آن‌ها به‌طور ویژه‌ای حمایت کند.

بیشتر از جهان