پاکستان صدور ویزا را برای افغان‌های ساکن چند کشور اروپایی متوقف کرد

بسیاری از شهروندان افغان که در کشورهای اروپایی پناهندگی دارند، برای دیدار با خانواده‌های خود به پاکستان سفر می‌کردند

پاکستان روند صدور ویزا برای شهروندان افغانستان در کشورهای اروپایی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است- /KARIM SAHIB / AFP

پاکستان روند صدور ویزا را برای شهروندان افغانستان در کشورهای اروپایی تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

یک سند کتبی منتسب به وزارت خارجه پاکستان به نشر رسیده است که نشان می‌دهد سفارت‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک پاکستان در شهرهای لندن، گلاسکو، برادفورد، منچستر، بیرمنگام، مادرید، بارسلون، رم، میلان، برلین، فرانکفورت، لیسبون، آتن، وین، برن، پاریس، کپنهاگ، اسلو، بروکسل، دوبلین و لاهه از صدور ویزا برای شهروندان افغانستان منع شده‌اند.

در این سند دلیل این اقدام پاکستان ذکر نشده است.

این تصمیم وزارت خارجه پاکستان، سفر شهروندان افغانستان ساکن اروپا را با مشکل مواجه خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از شهروندان افغان که در کشورهای اروپایی پناهندگی دارند، برای دیدار با خانواده‌های خود به پاکستان سفر می‌کردند.

فیروز حیدری، از پناهجویان افغان در آلمان، پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان به ‌دست طالبان، کشورش را ترک کرد و قصد داشت ماه آینده برای دیدار با خانواده خود، به پاکستان برود.

او در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از پاکستان می‌خواهد که ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را لغو کند.

او می‌گوید: «بیش از یک سال است که در آلمان ساکنم و قصد دارم برای دیدار خانواده خود به پاکستان بروم، اما اگر پاکستان ویزا ندهد، نمی‌توانم از آلمان خارج شوم. خانواده‌های بسیاری از افغان‌های ساکن اروپا در پاکستان زندگی می‌کنند. امیدوارم که دستور منع صدور ویزا برای شهروندان افغان هر چه زودتر لغو شود.»

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با سرنگونی حکومت افغانستان به قدرت رسیدند، اما تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. فرمان‌های زن‌ستیزانه طالبان در پیوند با ممنوعیت کار و آموزش زنان و خودداری از تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام و مذاهب، به رسمیت شناختن حکومت این گروه را دشوارتر کرده‌ است.

سفارت‌های افغانستان در کشورهای اروپایی را همچنان سفیران حکومت سابق افغانستان اداره می‌کنند و این کشورها به دیپلمات‌های طالبان اجازه فعالیت ندادند. 

از سوی دیگر، هرچند طالبان روابط نزدیکی با حکومت پاکستان داشتند، به درخواست اسلام‌آباد مبنی بر مبارزه با گروه «تحریک طالبان پاکستان» عمل نکردند. با پایان آتش‌بس «تی‌تی‌پی» با حکومت پاکستان، حملات این گروه به نظامیان این کشور افزایش یافته است.

دو عضو گروه داعش در ۱۱ آذر سال جاری خورشیدی، از یک ساختمان مسکونی در نزدیکی سفارت پاکستان در کابل به عبیدالرحمان نظامی، سفیر این کشور، تیراندازی کردند. درنتیجه این تیراندازی، یک محافظ سفارت پاکستان کشته شد.

هفته گذشته وزارت خارجه پاکستان گفت که سفیر این کشور برای افغانستان که اوایل آذر و پس از حمله مسلحانه به سفارت پاکستان، کابل را ترک کرده بود‌، قصد ندارد به محل کارش بازگردد.