ادعای ابراهیم رئیسی: زنان ایرانی به برکت انقلاب اسلامی آزادند

رئیسی می‌گوید شرکت‌کنندگان در خیزش سراسری از شرکت در اعتراض‌های سراسری پشمان‌اند

سخنرانی رئیسی در مراسم ۲۲ بهمن - تسنیم

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه ۲۲ بهمن، در مراسم چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مدعی شد که زنان در ایران از آزادی‌های کامل اجتماعی برخوردارند و حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف «پررنگ» است.

این سخنان در حالی بیان شد که زنان در ایران طی چند ماه اخیر، تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای را علیه قوانین سرکوبگرایانه حکومتی مانند گشت ارشاد برگزار کردند و بیش از ۵۰۰ شهروند نیز بر اثر شلیک گلوله یا ضربات باتوم نیروهای جمهوری اسلامی کشته شدند.

زنان طی بیش از چهار دهه استقرار جمهوری اسلامی، با محدویت‌ها و ممنوعیت‌های بسیاری روبرو بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به تحمیل حجاب اجباری، ممنوعیت آواز خواندن و حضور در استادیوم‌های ورزشی اشاره کرد.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنان روز شنبه خود تاکید کرد که شعار «نه شرقی، نه غربی» هم‌چنان از جمله «عناصر هویت‌ساز» جمهوری اسلامی است.

طی سال‌های اخیر، حکومت ایران و دولت‌های روسیه و چین به‌عنوان نمادهای «شرق»، در زمینه‌های مختلف روابط نزدیکی داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در جنگ با اوکراین یا قرارداد بلندمدت ایران با چین در زمینه‌های اقتصادی و تجاری اشاره کرد.

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنرانی خود در روز شنبه، با تکرار ادبیات رایج مقام‌های جمهوری اسلامی از معترضان با عنوان «فریب‌خوردگان اغتشاشات» نام برد و مدعی شد که آن‌ها «متوجه شدند که دشمن دنبال فریب، شیطنت و فتنه است».

این اظهارات چند روز پس از صدور بخش‌نامه موسوم به «عفو» که حکومت تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام می‌دهد، مطرح شد.

در واکنش به این بخش‌نامه، شماری از وکلا، فعالان حقوق بشر، معترضان زندانی و زندانیان سیاسی سابق، این اقدام را «عفو تبلیغاتی» با هدف «تحمیل روایت دروغین نظام» و «تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم» توصیف کرده‌اند.

 زنان در ایران امکان رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری و قضاوت را ندارند و محدودیت‌های نانوشته زیادی برای انتصاب زنان در پست‌های حساس و کلیدی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی مانند ابراهیم رئیسی و همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همراه با رسانه‌های تحت امر خود، با چشم‌پوشی از اعتراض‌های سراسری مردمی و وجود قوانین سرکوبگرایانه علیه زنان، همچنان تلاش می‌کنند تا جلوه‌ای غیرواقعی از شرایط فعلی جامعه ایران را در تریبون‌های رسمی نمایش دهند.

ویدیوهای منتشرشده از مراسم حکومتی ۲۲ بهمن در شهرهای مختلف ایران، نشان داد که این مراسم نسبت به سال‌های گذشته با استقبال بسیار کمتر شهروندان ایرانی مواجه شده است و در برخی شهرها تعداد افراد شرکت‌کننده در راهپیمای حکومتی، از ۵۰ نفر نیز کمتر بوده است.

این اتفاق درحالی رخ داد که مقام‌های جمهوری اسلامی، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تلاش کردند تا با ارسال آیین‌نامه‌های دستوری برای کارکنان وزارت‌خانه‌ها، آن‌ها را مجبور به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن کنند.