وزیر خارجه آمریکا: چین طرح الحاق تایوان را سرعت بخشیده است

بلینکن هشدار داد در صورتی که چین تایوان را ضمیمه خاکش کند، اقتصاد جهان مختل خواهد شد

شی جین‌پینگ در سخنرانی افتتاحیه نشست حزب کمونیست چین گفت طرح‌هایش برای تایوان همچنان در مرکز برنامه «احیای چین» قرار دارد‌ـ NOEL CELIS / AFP

با ادامه تنش‌ها میان چین و تایوان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت دولت شی جین‌پینگ طرح الحاق تایوان به خاک چین را با سرعت بیشتری دنبال می‌کند. او در ادامه هشدار داد در صورتی که چین تایوان را تصاحب کند، آمدوشد تجاری در تنگه تایوان و همچنین تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا مختل و در نتیجه، اقتصاد جهان دچار اختلال می‌شود.

به نظر می‌رسد این سخنان بلینکن در واکنش به سخنرانی شی جین‌پینگ در نشست حزب کمونیست چین در روز یکشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) باشد. این گردهمایی بزرگ هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و مهم‌ترین جلسه این حزب به شمار می‌رود. شی جین‌پینگ در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت طرح‌هایش برای تایوان همچنان در مرکز برنامه «احیای چین» قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، بلینکن روز دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) در گفت‌و‌گو با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در دانشگاه استنفورد گفت صلح و ثبات بین چین و تایوان دهه‌ها حفظ شده بود اما پکن رویکردش را تغییر داده و مصمم است طرح الحاق را با سرعت بیشتری دنبال کند.

بلینکن گفت: «اگر راه‌های مسالمت‌آمیز جواب ندهد از روش‌های قهرآمیز استفاده خواهد کرد و احتمالا اگر روش‌‌های قهرآمیز موثر نباشد، آن‌وقت شاید به زور متوسل شود تا به هدفش برسد. این وضعیت کنونی را به‌شدت مختل و تنش‌های شدید ایجاد می‌کند.»

در سال‌های اخیر، حزب کمونیست چین و ارتش آزادی‌بخش خلق چین تایوان را تحت فشار قرار داده و تقریبا هر روز وارد حریم هوایی تایوان شده است.

در ماه اوت و در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان، چین گزارش جامعی با عنوان «مسئله تایوان و اتحاد مجدد چین در عصر جدید» منتشر کرد. در این گزارش تصریح شده که تایوان بخشی از چین است، بنابراین اتحاد مجدد اجتناب‌ناپذیر است اما شیوه آن مسئله‌ای است بین تایوان و چین و پکن هیچ‌گونه دخالت خارجی را نمی‌پذیرد.

در حالی که پکن آشکارا اعلام کرده است قصد دارد کنترل تایوان را به دست بگیرد، پیش‌بینی‌ها در مورد زمان‌بندی چنین اقدامی بسیار متفاوت است. مقام‌های نظامی بلندپایه آمریکا و تایوان هشدار داده‌اند که ارتش آزادی‌بخش خلق ظرف چند سال آینده قادر به این کار خواهد بود، اما برخی تحلیلگران می‌گویند هدف‌گذاری زمانی «طرح احیای ملی» شی جین‌پینگ تا سال  ۲۰۴۹ است.

بیشتر از جهان