خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی و عفونی زلزله‌زدگان خوی را تهدید می‌کند

حادثه‌دیدگان زلزله خوی به وسایل گرمایشی مناسب و سرویس بهداشتی دسترسی ندارند

با گذشت ۱۱ روز از وقوع زمین‌لرزه شدید خوی در شمال غربی ایران که خسارات‌ زیادی به جا گذاشت، همچنان هزاران تن از ساکنان این منطقه در وضعیت نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند. گزارش‌های محلی حاکی از کمبود وسایل گرمایشی و توزیع نامناسب موادغذایی و خدمات رفاهی و بهداشتی است و نخستین محموله کانکس‌های اسکان‌موقت تازه روز چهارشنبه ۱۹ بهمن، یعنی ۱۰ روز پس از زلزله، به خوی رسیده است. با این‌ حال پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، ادعا می‌کند ۱۳۰ هزار فرد آسیب‌دیده از زلزله اسکان داده شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز پنجشنبه ۲۰ بهمن در گزارشی میدانی، وضعیت زلزله‌زدگان خوی را تشریح کرد و نوشت: «توزیع نامناسب وسایل گرمایشی در چادر‌های اسکان‌موقت و نبود کانکس و کمبود سرویس بهداشتی و حمام سیار تنها بخشی از مشکلاتی‌اند که زلزله‌زدگان با آن‌ها دست‌به‌گریبان‌اند.»

مردم مناطق زلزله‌زده چهارشنبه را هم مانند شب‌های دیگر در سرمای شدید و بارش برف و یخبندان به صبح رساندند، در حالی که در چادر‌های اسکان‌موقت از داشتن وسایل گرمایشی مناسب محروم‌اند. شاهدان عینی می‌گویند فقدان سرویس‌ بهداشتی و حمام سیار در نزدیکی چادر‌ها خطر شیوع بیماری‌های پوستی و عفونی را به همراه دارد و سلامت مردم به‌خصوص زنان و کودکان به‌شدت در خطر است.

روزنامه شرق نیز در گزارشی میدانی نوشت که کمبود پد بهداشتی برای زنان و پوشک برای نوزادان به‌شدت احساس می‌شود.

یکی از شهروندان زلزله‌زده به خبرگزاری ایلنا گفت که همسر تازه‌زایمان‌کرده و نوزاد ۲۰ روزه‌اش به دلیل نبود سیستم گرمایشی مناسب در چادر بیمار شده‌اند. او تاکید کرد زندگی در چادر با وجود سرمای منفی چهار درجه غیرممکن است.

طی روز‌های گذشته شماری از مردم به دلیل گازگرفتگی ناشی از سوزاندن زغال در چادر‌ها راهی مراکز درمانی شدند و دو نفر نیز جان باختند. پس‌لرزه‌ها هنوز ادامه دارد و بسیاری از مردم جرئت نمی‌کنند به خانه‌های نیمه‌ویران خود بازگردند. برخی خانه‌ها هم کاملا ویران شده‌اند و باید بازسازی شوند.

برخی مردم با انتشار پیام‌های صوتی و تصویری در رسانه‌های اجتماعی، درباره کمبود امکانات و شرایط نگران‌کننده آسیب‌دیدگان با وجود سرمای شدید، هشدار داده‌اند. بیشتر آن‌ها از نحوه امدادرسانی نیرو‌های سپاه پاسداران شکایت دارند. با این‌ حال رسانه‌های دولتی  پیوسته در حال انتشار گزارش‌های آماری و تبلیغی با ادعای امدادرسانی نیرو‌های حکومتی در مناطق آسیب‌دیده‌اند.

با وجود اینکه تمام شواهد حاکی از وضعیت ناگوار زلزله‌زدگان در خوی است، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، شامگاه چهارشنبه در مراسم حکومتی جشن انقلاب اسلامی در سیرجان شرکت کرد و مدعی شد ۱۳۰ هزار حادثه‌دیده زلزله خوی در ۱۱۰ اردوگاه اسکان داده شده‌اند. او گفت که عملیات جست‌وجو پس از ۷۵ ساعت تمام شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه سخنانش، همکاری استانداری آذربایجان غربی، نیرو‌های امنیتی و نظامی و سایر دستگاه‌های دولتی در زلزله خوی را «موثر» و «خوب» توصیف کرد و مدعی شد که سفر ابراهیم رئیسی به خوی «برکات زیادی» داشت.

کولیوند در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که نخستین محموله کانکس‌های اسکان موقت روز چهارشنبه، یعنی ۱۰ روز پس از وقوع زلزله، به شهرستان خوی وارد شد. این خبر را مدیرعامل بانک تجارت آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد و گفت که کانکس‌ها با کمک خیرین و مردم نوع‌دوست تبریز تهیه شده‌اند و اولویت تحویل با خانواده‌هایی است که عضو معلول دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقایسه امدادرسانی دولت به زلزله‌زدگان در ایران و ترکیه، حقایق زیادی را آشکار می‌کند. هرچند بزرگی زلزله ترکیه و سوریه با زلزله خوی قابل‌مقایسه نیست، دولت ترکیه تنها در عرض ۱۶ ساعت پس از زلزله، بالغ‌ بر ۳۰ هزار کانکس اسکان‌موقت به مناطق آسیب‌دیده ارسال کرد و در روز‌های بعد، هزاران تن از آوارگان زلزله را در هتل‌های آنتالیا، آلانیا و دیگر شهر‌های این کشور اسکان داد. این در حالی است که تنها شمار اندکی از مردم خوی آن‌هم با گذشت ۱۰ روز و تازه با کمک‌های مردمی، کانکس گرفتند.

شامگاه شنبه هشتم بهمن زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ در عمق هفت کیلومتری زمین شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. شهر‌های خوی، فیرورق و ۷۰ روستا در آذربایجان غربی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و به شهر فیرورق، هفت روستای اطرافش و منطقه‌ای به نام پره بیشترین خسارات وارد شد. در اثر این زلزله سه نفر کشته و حدود یک هزار نفر مصدوم شدند و به بیش از ۹ هزار خانه خسارت وارد شد. در پی این حادثه هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند.