آخرین خبرها از زلزله خوی؛ دست‌کم سه کشته و ۹۷۳ مصدوم

بسیاری از زلزله‌زدگان در خوی و روستاهای اطراف روز یکشنبه نیز در سرمای شدید به دلیل کمبود چادر و اماکن مسقف مطمئن، در خیابان‌ها آتش روشن کردند

سخنگوی سازمان اورژانس ایران ظهر یکشنبه نهم بهمن به وقت ایران اعلام کرد که در اثر زلزله شنبه شب در شهرستان خوی و روستاهای اطراف آن، تاکنون دست‌کم سه کشته و ۹۷۳ مصدوم شناسایی شده‌اند.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ساعت ۲۱:۴۴ شامگاه شنبه ۸ بهمن حوالی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین‌لرزه در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شد. پیش از این در روز ۲۸ دی‌ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ در عمق ۱۲ کیلومتری زمین شهرستان خوی را تکان داده و به مصدومیت ۱۲۰ نفر و خسارت به منازل مسکونی منجر شده بود.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، توضیح داد که ۱۰ مصدوم زلزله خوی به جراحی اورژانسی نیاز دارند و ۲۴ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. او با اعلام اینکه تاکنون مرگ سه نفر بر اثر زلزله قطعی شده است، گفت: «دو مورد فوت ناشی از تروما و یک فوت به دلیل ایست قلبی بوده که منوط به تایید نهایی پزشکی قانونی است.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه در ۷۰ روستای اطرف کانون زلزله تعداد زیادی از خانه‌ها بین ۲۰ تا ۶۰ درصد تخریب شده‌اند، افزود: «در حال حاضر بارش برف آغاز شده و از همین رو امروز باید هرچه سریع‌تر اقدام‌هایمان را در خصوص اسکان اضطراری، تامین وسایل گرمایشی و غذا برای زلزله‌زدگان انجام دهیم. البته تاکنون بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته توزیع شده است.»

مردم زلزله‌زده در شهرستان خوی شنبه شب به‌رغم سرمای زمستان و بارش برف، مجبور شدند بیرون از خانه‌ها بمانند و بسیاری نیز برای فرار از پس‌لرزه‌ها و سرما، به منازل آشنایان و اقوام خود در دیگر شهرها پناه بردند.

تصاویر منتشرشده از روستاهای اطراف خوی در روز یکشنبه نشان می‌دهد که به دلیل کمبود چادرها و اماکن مسقف مطمئن، بسیاری از مردم کنار خیابان‌ها یا جلو منازل خود دور شعله‌های آتش تجمع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطع برق و همچنین خطوط ارتباطی در برخی مناطق نیز از پیامدهای زمین‌لرزه بود. مقام‌های محلی و استانی می‌گویند موفق شده‌اند جریان برق و خطوط ارتباطی را مجددا برقرار کنند؛ اگرچه فرماندار خوی گفته بود بر اساس ارزیابی‌های اولیه میزان خسارت‌ها در قسمت‌هایی از شهر خوی و فیرورق و روستاها «زیاد است».

در خبری دیگر در همین راستا، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت که در مجموع حدود ۲۶۲ هزار نفر، نزدیک به ۷۸ هزار خانواده، تحت‌تاثیر زلزله اخیر قرار گرفته‌اند. این مقام مسئول با بیان اینکه به‌طور کلی دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله دیشب خوی‌اند، اعلام کرد هم‌اکنون در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز برای امداد و نجات اعلام شده و علاوه بر اعزام ۲۳ تیم عملیاتی، تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان نیز به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مدیرعامل هلال‌احمر گیلان هم از ارسال ۴۰۰ عدد چادر امدادی برای منطقه زلزله‌زده خوی خبر داد و ارتش جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که روز یکشنبه در خوی بیمارستان صحرایی بر پا خواهد کرد.

شدت زمین‌لرزه خوی به حدی بود که علاوه بر چند استان ایران، در کشورهای همجوار مانند ترکیه و ارمنستان نیز احساس شد. به‌گفته مقام‌های اورژانس ایران، زلزله اخیر به ترک‌خوردگی دیوارهای بیمارستان خوی منجر شده است.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ساکنان مناطق متاثر از زلزله خواست تا ساعات آتی از حضور در مناطق مسقف یا فضاهایی که احتمال ریزش آن وجود دارد، پرهیز کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز طی تماس تلفنی با وزارت جهاد کشاورزی، درخواست کرد ۶۰ هزار مترمربع نایلون به منظور احداث جایگاه‌های موقت دامی و هزار تن کنسانتره دامی رایگان برای دامداران خسارت‌دیده به این منطقه ارسال شود.