چهار میلیون کودک و زن در افغانستان با سوءتغذیه حاد مواجه‌اند

شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نسبت به سال گذشته، ۱۳ درصد افزایش یافت

در ژانویه ۲۰۲۳، حدود سه هزار و ۱۲۲ کودک به دلیل سوءتغذیه حاد بستری شدندــ HECTOR RETAMAL / AFP

سازمان بهداشت جهانی در گزارش جدیدی که پنجشنبه ۲۰ بهمن منتشر شد، اعلام کرد علی‌رغم ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان، هم اکنون چهار میلیون کودک و زن در این کشور سوءتغذیه حاد دارند.

در این گزارش آمده که مشکل سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال افغانستان طی سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و در ژانویه ۲۰۲۳، حدود سه هزار و ۱۲۲ کودک به دلیل سوءتغذیه حاد بستری شدند. این گزارش می‌افزاید آمارها نشان می‌دهد تعداد کودکان دچار سوءتغذیه نسبت به ژانویه ۲۰۲۲، حدود ۳۸.۳ درصد افزایش یافته‌ است

در گزارش سازمان بهداشت جهانی اشاره شده که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های داخلی و خارجی، مشکلات رسیدگی به نیازمندان به‌ویژه زنان را افزایش داده است. هرچند وزارت بهداشت طالبان ماه گذشته به کارمندان زن در سازمان‌های بین‌المللی اجازه داد سر کارهای خود بازگردند، مشکلاتی مانند همراهی یک محرم در محل کار و لزوم ایجاد فضای جدا از مردان برای کار و ایاب‌و ذهاب سازمان‌های امدادرسان را به دردسر جدی انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محدودیت‌های طالبان نه تنها هزینه‌های سازمان‌های امدادرسان را افزایش داده، بلکه مانع از دسترسی به زنان و کودکان مناطق دورافتاده شده است.

در سال ۲۰۲۳، میزان افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان ۱۶ درصد افزایش یافت. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، هم‌اکنون ۲۴.۳ میلیون نفر در سراسر افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و در صورتی که به آنان رسیدگی نشود، وقوع یک فاجعه انسانی محتمل خواهد بود. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲، شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه ۲۴ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸ میلیون نفر بود.

افزایش تعداد افراد نیازمند نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع در افغانستان را افزایش داده است. ادامه خشکسالی، از بین رفتن فرصت‌های شغلی، فرار سرمایه، کاهش ارزش پول ملی و منع اشتغال زنان در افغانستان باعث شده است فقر، بیکاری و گرسنگی در این کشور گسترش یابد.

از زمانی که طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، سازمان ملل متحد با جمع‌آوری کمک‌ از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کند از وقوع فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند اما اقتصاد آسیب‌دیده افغانستان و نبود فرصت‌های شغلی در این کشور باعث شده است این کمک‌ها تنها نیازهای روزمره مردم را برطرف کنند. همچنین ممکن است با افزایش شمار نیازمندان و نیز صدور فرما‌ن‌های بیشتر از سوی طالبان، این کمک‌ها نیز کاهش یابند.