زلنسکی در پارلمان بریتانیا: «آزادی پیروز خواهد شد»

زلنسکی از متحدانش خواست جت‌های خود را به اوکراین بفرستند و هواپیماهای جنگی را «بال‌های آزادی» خواند

سخنرانی رئیس‌جمهوری اوکراین در پارلمان بریتانیا -- AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه، ۸ فوریه (۱۹ بهمن)، در یک سخنرانی مهیج در مجلس بریتانیا، خواستار آن شد تا، به‌منظور اطمینان از پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه، «هواپیماهای جنگی» در اختیار کی‌یف گذاشته شود و در عین‌حال گفت: «آزادی پیروز خواهد شد.»

زلنسکی در برابر صدها قانونگذار و کارمند مجلس بریتانیا در سالن ۹۰۰ ساله وست‌مینستر، از حمایت مردم بریتانیا از اوکراین آن هم از همان «روز اول» حمله روسیه به این کشور، تشکر کرد. او از متحدانش خواست که جت‌های خود را به اوکراین بفرستند و هواپیماهای جنگی را «بال‌های آزادی» خواند.

سفر رئیس‌ جمهوری اوکراین به بریتانیا در تلاش برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته‌تر، در حالی صورت می‌گیرد که اوکراین برای حمله آتی روسیه آماده می‌شود.

زلنسکی در مجلس بریتانیا خاطرنشان کرد که پادشاه بریتانیا خلبان نظامی حرفه‌ای بوده است.

زلنسکی گفت: «پادشاه [بریتانیا] خلبان نیروی هوایی است، و امروز در اوکراین، هر خلبان نیروی هوایی، یک پادشاه است.» زلنسکی یک کلاه خلبان‌های نیروی هوایی اوکراین را به منزله هدیه با خود آورده بود که یک خلبان اوکراینی روی آن نوشته بود: «ما آزادی داریم، به ما بال بدهید تا از آن محافظت کنیم.»

زلنسکی به قانونگذاران بریتانیا گفت در جنگ‌های گذشته «شر شکست خورد»، و در ادامه چنین افزود: «می‌دانیم که روسیه شکست خواهد خورد و می‌دانیم که پیروزی ما جهان را تغییر خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی در این سخنرانی همچنین خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه مسکو شد تا روسیه از هرگونه امکان تامین مالی این جنگ محروم شود.

رهبر اوکراین روز چهارشنبه با یک هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی وارد لندن شد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، از او استقبال کرد و عکسی از او که رهبر اوکراین را در آغوش گرفته بود، از این استقبال منتشر شد. پس از مراسم استقبال نخست‌وزیر بریتانیا، زلنسکی گفت: «بریتانیا یکی از نخستین کشورهایی بود که به کمک اوکراین آمد و امروز من در لندن حضور می‌یابم تا شخصا از حمایت مردم بریتانیا تشکر کنم.»

دیدار زلنسکی و سوناک در حالی انجام شد که سوناک اعلام کرد بریتانیا پرواز با «جت‌های استاندارد ناتو» را به خلبان‌های اوکراینی آموزش خواهد داد. اوکراین خواستار دریافت جت است، اما بریتانیا می‌گوید ارسال هواپیماهای جنگی بریتانیایی به ارتش اوکراین عملی نیست.

بیش از ۱۰ هزار سرباز اوکراینی در پایگاه‌های بریتانیا آموزش دیده‌اند که برخی از آن‌ها بر روی تانک‌های چلنجر۲ که بریتانیا قصد دارد به اوکراین بفرستد، آموزش دیده‌اند.

نخست‌وزیر بریتانیا در این دیدار گفت: «مفتخرم که امروز ما این آموزش‌ها را از سربازان، به تفنگداران دریایی و خلبانان جت‌های جنگنده گسترش خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراین ارتشی دارد که در آینده می‌تواند به خوبی از منافع خود دفاع کند.»‌

همزمان با این سفر، دولت بریتانیا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه شش نهادی که به گفته بریتانیا به ارتش روسیه تجهیزات می‌دهند، اعلام کرد.

زلنسکی روز چهارشنبه همچنین با شاه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی قرار است عصر چهارشنبه از لندن به پاریس برود و بر اساس آنچه کاخ الیزه اعلام کرده است، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، هنگام عصر از همتای اوکراینی‌اش استقبال خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نیز قرار است برای دیدار با زلنسکی و مکرون، عصر چهارشنبه در پاریس باشد.

همچنین، انتظار فزاینده‌ای در بروکسل به چشم می‌خورد که رهبر اوکراین روز پنجشنبه، ۹ فوریه (۲۰ بهمن)، برای نخستین دیدار خود از نهادهای اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ، به این شهر برود. رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا روز پنجشنبه برای نشستی در بروکسل گرد‌هم می‌‌آیند و این امر به زلنسکی فرصت می‌دهد تا در یک روز، با همه رهبران اصلی اتحادیه اروپا دیدار کند.

بیشتر از جهان